Jangan tunding jari pada orang lain kalau kau tak mampu nak faham rutin dan sistem dunia sekarang. Kadang-kadang kita kena berubah untuk perkara yang kita rasa tak mampu untuk ubah.

#Catatan Konvokesyen

Sekarang musim konvokesyen, musim baling topi graduan, musim ambil gambar pegang ijazah sambil pakai jubah. Lepas tu bila upload ke fesbuk ramai akan komen tahniaah.

Kat tempat aku ada satu kolej kesihatan under Spa, Kolej Sains Kesihatan Bersekutu Ulu Kinta. Biarpun nama kolej tersebut Ulu Kinta namun lokasinya di dalam kawasan Hospital Bahagia Tanjung Rambutan. Sama macam IPT yang lain, KSKB Ulu Kinta juga mengadakan konvokesyen pada waktu ini. Jadi di kawasan rumah aku penuh dengan brader-brader dan akak-akak bukak khemah jual bunga lepastu kat Tanjung Rambutan penuh dengan kereta plat luar Perak. Rasa meriah betul tanjung Rambutan, macam hari raya.

Tipikal Malaysia, sama macam kes bas eksiden, lepastu banyak bas yang eksiden. Sama jugak musim konvo, bila satu universiti adakan konvokesyen jadi semua nak konvo. Kakakaka

Walaupun aku belajar dari tadika hingga universiti dan berjaya menamatkan pendidikan aku dengan mendapat segulung ijazah, aku tak pernah merasa konvokesyen. Mungkin satu-satunya konvokesyen yang pernah aku rasa waktu tadika dahulu. Pakai jubah konvo ala-ala graduan universiti kemudian pegang sijil tamat belajar di tadika dan ambil gambar. So sweet. Kakakaka.

Aku pun sepatutnya konvo bulan Mei tahun ni tapi dah rezeki takde jadi tak merasa la nak selfie sambil pakai jubah konvo atau baling topi sambil jerit "Kami bakal penganggur, yeay!" Hahahaha
Sebab aku sambung ijazah melalui Stpm jadi satu-satunya peluang untuk aku merasa konvokesyen ialah konvokesyen ijazah aku atau dijemput orang lain.

Aku punya konvokesyen dah terlepas, adik aku bawah aku dua orang tak sambung belajar, ada pun sorang baru semester dua diploma. Dijemput? Tak kot, takde siapa sudi jemput aku. Jadi mungkin aku akan tunggu adik aku habis belajar atau seumur hidup aku kempunan nak merasa meriahnya suasana konvokesyen.

2 ulasan:

  1. oleh itu, aku nak jemput kau datang majlis konvo aku mei tahun depan. insyallah la klu aku pass semua paper final ni.... ahaha

    BalasPadam
  2. hahahaha. InsyaAllah lulus semua.

    BalasPadam