Jangan tunding jari pada orang lain kalau kau tak mampu nak faham rutin dan sistem dunia sekarang. Kadang-kadang kita kena berubah untuk perkara yang kita rasa tak mampu untuk ubah.

Makanan dan Laman Sosial

'Apa pendapat hang pasai oghang hait jenih suka letak gambaq makanan kat instagram, twitter dan semua laman sosial ni?'
Amek gambaq makanan lepait tu taruk kat setagram.

Ni antara soklan yang aku dapat masa aku manage salah satu akaun twitter. Lagipun sebenaqnya topik ni femes, ramai dah bagi pendapat. Lantak la, tu pendapat orang lain, ni pendapat aku.

Perkara ni sebenaqnya dah lama jadi fenomena selepas kewujudan smart phone yang ditambah serinya dengan kewujudan applikasi seperti instagram. Tapi masalah ni sebenaqnya bukan jadi kat instagram sahaja malah kat twitter dan fesbuk juga ramai yang dok buat lagu ni.

Nak cakap yang hang suka makanan, aku pun suka makanan sampaikan aku ada duit sikit aku rela cari port makan sedap daripada beli baju baru dan aku rasa ramai orang lain pun suka makanan tetapi yang bezakan orang yang makan tak ambik gambaq dengan hang yang bila makan sikit kalut dok caghi henpon ialah wujud perasaan ujub dan takbur. Kalau hangpa perasan, artis hait mula dulu buat lagu ni lama-lama ramai ikut.

Jadi kenapa aku kaitkan ujub dan takbur dengan isu ni? Sebab hang nak tunjuk apa hang nak makan. Hang nak tunjuk apa hang mampu. Hang nak orang tiru hang. Hang nak orang berkenan apa hang makan. Hang nak orang terliuq. Tidakkah wujud perasaan ujub dan takbur walaupun sebesar zarah jika ini niat hang?

Satu lagi, kalau hangpa perasan yang dok buh gambaq makanan ni. Mostly mesti makanan tu mewah,maksud cheq kira boleh tahan. Mungkin bila ada yang cakap jangan letak gambaq makanan nanti ada hait terliuq mesti hang jawab "Tu maknannya dia kaya la sebab ada smart phone untuk tengok instagram i". Smart phone ni dulu ye barang kehendak sekarang smart phone dah jadi barang keperluan, almost semua orang ada smart phone la ni tak kira kaya atau miskin. Jadi tindakan hang untuk letak gambaq makanan dalam laman sosial kadang-kadang membuat orang lain terliur dan mungkin hang sendiri tak tahu walaupun dia kawan baik hang kat laman sosial. Betui aku habaq, dalam Malaysia ni ramai sangat orang miskin yang tak mampu nak makan ayam walaupun sebulan sekali. Nanti aku bukak topik ni dalam entry lain.

Dan ada satu pesen lagi suka ambik gambaq sisa makanan lepaih habih makan, jujur bagi aku oghang hait jenih lagu ni pengotoq nak mampuih. Aku bila tengok gambaq sisa makanan lepas makan mesti nak muntah. Jujur aku habaq, sikap ni pengotoq teruk daripada ulat sampah.

Sejujurnya bagi aku mereka yang letak gambaq makanan kat laman sosial ialah mereka yang ujub, takbur, tak cool, punya penyakit wahan dan ulat sampah. Kahkahkah

1 ulasan:

  1. Tak pernah rasa benda ni sebagai suatu masalah. Peace...

    BalasPadam