Jangan tunding jari pada orang lain kalau kau tak mampu nak faham rutin dan sistem dunia sekarang. Kadang-kadang kita kena berubah untuk perkara yang kita rasa tak mampu untuk ubah.

Buku Kehidupan


"meor,naik semester depan nanti kau bukak buku baru tau"
inilah kata kata nasihat yang sering diberi padaku atas salah dan silap yang pernah aku lakukan secara sengaja atau tidak sebelum ini.

bukak buku baru?itu idea bagus,maksudnya aku perlu mencorak dan menconteng halaman di buku baru,
tapi ini diri aku,aku masih meor yang sama bukan bermakna aku tidak pernah menyesal salah dan silap yang pernah aku lakukan,
cuma aku masih rindu kehidupan lama dan aku rasa kehidupan yang aku hilang kini antara kehidupan yang paling baik aku jalani,
dan sumpah aku sangat rindukannya.

semua berlaku ada hikmah bukan?seperti firman Allah  “Hai orang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah waspada dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beruntung.” (QS Ali Imran: 200).
Aku percaya akan ada kebaikan dan hikmah selepas ujian yang Allah turunkan.

"aku rasa aku taknak buka barulah kawan",
maaf ye?sebab aku rasa aku nak terus menconteng hidup ini dengan cara aku di buku lama tetapi dihalaman baru yang tidak pernah kotor dek dakwat atau sebarang tulisan cakar ayam daripada manusia lain.

aku janji pada semua yang aku akan cuba sebaik mungkin menulis buku kehidupan ini dengan sebaik mungkin,tanpa menconteng dengan lukisan yang buruk,tanpa warna  buruk yang lansung tiada nilai seni.
andai aku masih melakukan kesilapan ajarlah aku menulis denga betul,itu sahaja aku pohon kerna aku manusia,punya kekurangan.

buku lama aku terus aku conteng dan penuhkan dengan karya karya sampah daripada diri sendiri,
tetapi aku tak akan sambung conteng di halaman yang lepas,yang lama,
aku punya banyak lagi helaian halaman baru perlu aku penuhkan sebelum aku tak punya kebolehan unuk menulis lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan