Jangan tunding jari pada orang lain kalau kau tak mampu nak faham rutin dan sistem dunia sekarang. Kadang-kadang kita kena berubah untuk perkara yang kita rasa tak mampu untuk ubah.

Dua Ribu Tiga Belas

Dua ribu dua belas,
sudah minta izin mahu undur diri,
dan biarkan ia undur diri sahaja,
kerna kita tak mampu halangnya.

Dua ribu tiga belas,
datang dan ketuk,
minta izin mahu masuk,
jadi biar ia masuk sahaja.

Untuk kalendar baru,
sama seperti insan lain,
mahu semua menjadi lebih baik.

Tapi kepuasan dan keinginan itu ifiniti,
jadi aku biarkan angin yang bawanya,
ke destinasi yang lebih baik dari sebelumnya,
Mungkin?



Bunyi yang pertama dan yang terakhir

Sedang enak adik dibuai mimpi,adik terjaga.Ini sudah kali keberapa adik tersedar dari tidur.Bukan kerna dikejutkan ibu untuk bangun solat subuh tetapi adik dikejutkan dengan bunyi letupan yang kuat.Agakan adik itu mungkin bunyi bom tangan atau mortar.Adik kenal benar dengan jenis jenis senjata dan bahan letupan.Sejak lahir lagi adik dibiasakan dengan semua perkara ini.

Kerna bunyi itu agak jauh dari rumah adik jadi adik ambil kepetusan untuk sambung tidur semula.Kurang sepuluh saat adik cuba lelapkan mata adik dengar jeritan ibu.Adik terkejut dan adik tahu perkara kurang menyenangkan berlaku.Adik terus berlari ke ruang tamu.Adik lihat ibu,ayah dan kakak dalam keadaan kelam kabut,ke sana ke mari seperti tiada tujuan.Belum sempat adik bertanya pada sesiapa apa yang berlaku ayah gapai tangan adik,ayah tarik adik dan berlari keluar dari rumah mengikuti ibu dan kakak yang terlebih dahulu keluar dari rumah ini.

Adik masih bingung apa yang berlaku tetapi adik boleh agak kenapa dan mahu kemana.Keluar sahaja dari rumah adik lihat ramai yang berlari dari arah selatan  menuju kemari dan adik dah dapat jawapan apa yang berlaku.Sambil tangan adik dipimpin ayah,adik berlari bersama mereka yang lain dalam keadaan takut dan cemas.Adik terdengar bualan antara mereka yang turut berlari bersama adik,dalam perbualan mereka ada yang bercerita yang pihak tentera zionis telah melepaskan Fosforus putih di kawasan kediamannya.Adik terkejut kenapa kami diserang secara tiba tiba malahan lebih kejam bila mereka menggunakan senjata yang mengandungi bahan kimia.Adik tahu apa itu Fosforus putih,abang adik pernah bercerita mengenainya.Abang kini berada entah di mana,semenjak abang menyertai pasukan Briged Al-Qassam,lokasinya sering dirahsiakan daripada kami.

Boom!Satu bunyi letupan dan lelaki yang berlari di sebelah ayah rebah,darahnya terpecik di muka adik.Ayah berhenti dan dan berlari ke arah mangsa yang ditembak tadi,tembakan itu tepat ke belakangnya.Ayah memangkunya,ayah usap dadanya dan ayah kata padanya "Jangan risau sahabat,InsyaAllah tempatmu di Syurga."
Habis sahaja ucapan daripada ayah lelaki tersebut terus meninggal dunia.Setelah itu,ayah menyuruh adik terus berlari mara kehadapan,lari bersama ibu dan kakak.Ayah bilang ayah mahu uruskan jenazah lelaki tersebut,ayah tak mahu nanti mayatnya dipijak oleh tentera tentera syaitan.

Atas pujukan ayah adik lari juga tinggalkan ayah.Adik lambai ayah di belakang.Makin lama adik makin jauh dengan ayah.Kini adik bersama ibu dan kakak.Adik pandang langit adik lihat jet pejuang terbang kesana dan kemari.Sambil membontoti ibu dan kakak adik terasa satu gegaran yang kuat,betul betul dibelakang adik,dekat benar.Tiba tiba adik terfikirkan ayah,adik pandang belakang.Adik terlihat satu letupan,letupan yang berpunca dari jet pejuang yang menjatuhkan mortar.Jika tidak silap perkiraan adik.Letupan itu berlaku di tempat ayah dan lelaki yang ditembak tadi.Hati adik jadi tidak enak,adik mahu berlari ke arah ayah tetapi ibu menghalangnya,ibu tidak lepaskan tangan adik.Adik jerit panggil nama ayah,berulang kali.

Asap menjejaskan penglihatan adik,adik tak nampak ayah,adik tak nampak apa apa di kawasan ayah dan lelaki ditembak tadi.Adik benar benar risaukau ayah.Adik,ibu dan kakak tunggu ayah.Kami harap tiada apa apa berlaku pada ayah.Hanya adik,ibu dan kakak sahaja kini yang berada di jalan raya ini.Kami menanti ayah.Tiba tiba kami nampak bayangan manusia berjalan keluar dari kepulan asap.Adik gembira,ayah selamat.Ibu dan kakak juga mula tersenyum.Sayangnya bilangan bayangan manusia itu bertambah makin ramai dan kelihatan kesemuanya membawa senjata.Adik tahu itu bukan ayah.Tanpa berkata apa apa ibu terus menarik tangan adik berlari kehadapan sambil diikuti kakak.Adik pandang belakang adik lihat lebih kurang lima orang tentera zionis mengejar kami.

Adik hanya berumur sepuluh tahun,ibu dan kakak pula wanita biasa.Dikejar lima tentera zionis yang roh mereka mirip syaitan tetapi jasad pula seperti manusia gila,kurang waras.Akhirnya kami ditangkap.Adik sudah membayangkan kematian sebentar lagi.Ibu dan kakak juga seperti menyerah tidak tahu bagaimana untuk melawan.

Kakak dibawa ketengah tengah bulatan mereka berlima.Adik dan ibu dipegang seorang tentera zionis.Ibu dipaut lehernya dan adik pula hanya dicengkam tangan sahaja tapi cukup kuat untuk seorang budak lelaki yang berumur sepuluh tahun.Adik boleh agak apa yang mereka cuba lakukan pada kakak.Adik dan ibu menyumpah nyumpah mereka tetapi reaksi mereka hanya ketawa sahaja.

Kakak dijatuhkan,segala tudung dan pakaian yang melitupi aurat akak cuba dibuka oleh tentera tentera zionis yang celaka itu.Adik tak sanggup lihat jadi adik pejam mata sahaja.Ibu sedaya upaya cuba melawan dan menghalang perbuatan mereka.Ibu gigit lengan tentera zionis yang memegang kami itu.Tentera zionis yang dgigit ibu itu menjerit kesakitan dan pautan yang memaut ibu terlepas.Dia jadi marah,tersangat marah seperti dirasuk syaitan.Dengan perasaan marah tentera zionis itu mengangkat senapangnya sama paras dengan kepala ibu dan melepaskan sedas tembakan tepat ke kepala ibu.Ibu rebah dengan serta merta sambil darah ibu memercik ke serata tempat.Adik lihat ibu tersungkur dan lebih teruk lagi adik lihat kepala ibu separuh hancur.Adik menangis,adik tak tahu nak buat apa.Adik dipegang kemas oleh salah seorang dari mereka berlima.

Kakak menjerit melihat ibu ditembak dihadapan mata kami berdua.Sambil merangkak akak cuba menuju ke arah mayat ibu.'Pamm' satu sepakan tepat ke muka kakak,kakak tersungkur.Sepakan itu benar benar sakit dan perit.Bayangkan but tentera yang keras itu,dihayunkan ke muka selaju lajunya.Empat orang tentera zionis mengelilingi kakak,kakak sudah tidak punya tenaga lagi untuk melawan.Kakak dirogol bergilir gilir oleh mereka.Adik cuba menjerit tetapi mulut adik ditutup oleh tentera zionis yang memegang adik.

Puas mereka rogol kakak.Mereka bangun dan ketawa.Adik lihat salah seorang darinya ambil sebilah pisau yang disimpan di sisi pinggangnya.Adik cuba membayangkan apa yang cuba dilakukan mereka.Tentera yang memegang pisau duduk kembali di sisi kakak yang benar benar tiada tenaga untuk melawan lalu 'zappp' satu kelaran di leher kakak.'Zappp' satu lagi di lengan dan dada serta perut kakak ditikam berkali kali.Mereka begitu kejam,tiada lansung sifat berperikemanusiaan.Adik bertanya sendiri dalam hati,adahkah mereka semua seorang manusia seperti adik?Punya hati dan perasaan.

Adik tahu kakak juga mengikut jejak langkah ayah dan ibu pergi tinggalkan adik,dipanggil Tuhan.Tiada apa yang adik mampu lakukan selain berdoa.Adik benar benar ketakutan kini.Hanya kematian yang adik fikirkan sekarang.Adik redha apa yang berlaku.

Empat orang tentera zionis yang merogol kakak datang menuju ke arah adik sambil yang memegang adik masih tidak melepaskan adik.Adik tahu masa adik sudah tiba.
Tiba tiba 'papp' adik ditampar,adik mula tersungkur dan mula rebah. Sambil itu adik dengar sayup sayup bunyi tembak menembak.Bunyi yang terhasil apabila picu senapang atau pistol ditarik.Bunyi pertama dan mungkin juga bunyi terakhir adik dengar dalam hidup adik.



#PrayForGaza

Peluang

Beep,beep.Bunyi dering yang menandakan mesej masuk. Fadli mencapai fon dan baca mesej itu dengan penuh perasaan.

"B,syg tidur dulu taw,dah mengantuk ni.Gudnite,sweet dream,iloveyou ;)"

Seperti jangkaan Fadli mesej itu daripada teman wanitanya iaitu Nurul yang juga pelajar di kampus yang sama dengannya.Fadli kemudian membalas mesej Nurul secara teratur,Fadli tidak seperti remaja yang lain yang gemar merosakkan bahasa Melayu terutama ketika ber'SMS',bagi Fadli bahasa Melayu adalah maruah dan amanat nenek moyangnya.Jadi setiap ejaan akan dieja dengan penuh tanpa singkatan.

"Ok sayang,nanti b tidur ye?Selamat malam sayang,iloveyou too ;)"

Ringkas sahaja mesej yang dibalas oleh Fadli tapi cukup bermakna bagi Nurul.Asal ada ayat yang menunjukkan Fadli sayang padanya itu sudah cukup kerna Nurul tahu setiap yang diucap dan ditulis Fadli adalah ikhlas dan benar dari hatinya.Mungkin perkenalan mereka tak cukup lama tapi Nurul faham benar akan sikap Fadli.Baginya Fadli benar benar berbeza dengan lelaki lain,bukan pada gaya dan rupa tapi pada pemikirannya.

Beep,beep.Sekali lagi bunyi mesej pada henfonnya dan kali ini Fadli yakin yang mesej yang masuk bukan dari Nurul.Dia kenal akan teman wanitanya itu,selepas mesej terakhir dihantar pada Fadli maka dia akan terus pejamkan mata,kadang kadang mesej yang dibalas Fadli juga dilihat pada waktu pagi selepas dia bangun dari tidur.

"Fadli,kau ada kat mana?Jom teman aku keluar,aku tension lah.Banyak masalah :("

Mesej yang dibacanya adalah dari Ina,pelajar junior di kampusnya.Fadli mengenali Ina ketika menghadiri sebuah program yang dianjurkan Ngo mengenai 'Kuasa Mahasiswa'.Fadli kagum pada Ina kerana keberaniannya bersuara meluahkan pendapat dan dia juga mempunyai minat yang sama seperti Ina iaitu membaca.Malah Fadli mengenal Ina dahulu sebelum Nurul.'Ina tidak bertudung.'Inilah alasan Fadli untuk tidak menerima Ina suatu ketika dahulu.

Satu sikap Fadli yang mungkin baik untuk sesetengah orang dan kurang baik untuk sesetengah orang.Dia mudah bersimpati pada insan yang menghadapi masalah.Mungkin kerna sikap ini ramai rakan rakannya meluah dan menceritakan masalah padanya.

"Ok,kau tunggu kat rumah.Nanti aku ambil kau,lepas tu kita pergi lepak Pantai Klebang isap shisha ok?"

"Ok."

Fadli tiba dihadapan apartmen yang disewa Ina bersama rakan rakannya.Ina keluar dan menaiki perodua Myvi dipandu Fadli.Mereka berdua terus menuju ke Pantai Klebang.Mereka pilih satu meja yang hujung,cukup tersorok.Yang dipesan mereka hanya minuman dan sebotol shisha berperisa Melon mint.

"Ok,sekarang kau ceritakan pada aku apa masalah kau?"

"Aku tertekan.Apa aku buat semua tak kena.Semua orang selalu salahkan aku.Aku buat ni tak kena,buat tu tak kena.Dorang nak aku buat apa?Aku bukan binatang peliharaan mereka senang senang mereka arah aku!!"

"Ok,sekarang aku nak tanya?Jadi kau rasa kau buat betul dan mereka salah?Dan siapa mereka yang kau maksudkan ni?"

"Ye,aku tahu aku betul dan mereka salah.Mereka tu housemate dan classmate aku."

"Tak,tak.Aku rasa kau salah.Aku harap kau boleh jumpa mana salah kau.Aku tak boleh tunjuk apa salah kau,kau nak marah aku marahlah tapi berdasarkan apa yang kau cerita aku tahu kau salah.Aku kenal sangat kau ni.Ego dan keras kepala.Cubalah berlembut sedikit,ingat kita ni hidup berkongsi semua dengan orang lain bukan hidup sorang sorang,jadi jangan ikut kepala kau sangat.Ok?

"Kau ni aku jumpa kau nak hilangkan masalah aku tapi kau yang tambah masalah aku lak,tension aku macam ni.Huh!"

"Aku dah cakap tadi kan,kau nak marah aku marahlah tapi nanti masa kau berseorangan sebelum tidur kau akan fikir balik apa aku cakap tadi dan kau tahu betul atau tak apa aku cakap tadi."

Ina diam tidak menjawab sepatah perkataan pun.Dia hanya melemparkan senyuman pada Fadli.Walaupun cara Fadli agak kasar tapi dia cukup senang dengan Fadli,dia tahu Fadli jujur.
Mereka berdua terus bertukar cerita tentang diri masing masing sambil ditemani shisa berperisa Melon Mint.Jam 3pagi baru mereka pulang kerumah.Fadli menghantar Ina pulang ke apartment yang disewa ina sebelum memandu ke rumah sewanya untuk matikan diri sementara sebelum dihidupkan Tuhan kembali esok pagi.


*bersambung

Cepumas

sebelum terlambat,Salam EidulAdha untuk semua umat islam di dunia ya?:)

bila sebut pasal raya tentu ziarah menziarah,balik kampung adalah perkara biasa untuk kita semua,
seronok bukan pulang ke kampung berhari raya,bertemu sanak saudara baik yang muda atau yang tua.
cuma satu perkara yang bikin mood spoil masa raya. Cuba teka apa?takpe sebab ini cerita gua biar gua jawab.keh3.
jawapannya soalan cepumas atau klise yang ditanya oleh saudara mara baik yang tua atau yang muda.

"along,hang bila nak kahwin?"
"along hang ada marka dak?"
"along umur hang berapa?ouh dah boleh kahwin dah tu."

perh,kenapa soalan dan kenyataan ni dihulurkan masa gua dah berumur 22tahun ni kenapa masa gua balik kampung time umur gua 10tahun mereka tak tanya?ok ok just kidding,ok yang sebenarnya kenapa mereka tanya time gua tak laku?haish.

sebenarnya gua takde pun jawapan untuk semua soalan tu,jodoh itu ketentuan Allah dan gua pun takde jawapan. Kenapa gua nak mencari walaupun jodoh Allah dah tetapkan?Jawapannya kerana hidup ini adalah untuk berusaha dan beramal bukan untuk mempersoalkan takdir.

ok tapi gua tetap berusaha tapi bukan macam;

"awak,ni nombor henfon saya,awak boleh sms atau call bila free."
"saya solat istikharah dan saya nampak awak dalam mimpi saya."

dan sekarang pun gua masih berusaha dalam hal jodoh tapi gua masih punya banyak hal penting lagi untuk difikirkan terutama mempersiapkan diri untuk jodoh itu.Acah acah baik je gua kan?Pinjam ayat kawan gua jap.keh3

kurang




kekurangan itu wujud di mana mana,
kita punya pancaindera untuk tahu apa yang kurang,
dalam hal ini kita semua sama.

bezanya bagaima kita terima kekurangan,
kerna kita tak punya haluan yang sama,
haluan yang mendewasakan atau membodohkan kita.

guna pancaindera,
rasa dan pilih apa mahu kita?

jangan pernah merasa diri sendiri sempurna kerna sempurna itu bukan milik manusia.


Selamat Hari Lahir


baca sahaja tajuk entry kali ni mesti semua dah boleh tahu apa isi entry kali ni,
mohon takde pihak yang labelkan aku sebagai tipikal blogger kerana entry yang berunsur kisah peribadi ni,
jarang aku sediakan entry sempena hari lahir di dalam blog aku melainkan manusia tu betul betul berharga dan bermakna bagi aku.

insan yang sambut hari lahir pada tanggal 16haribulan Oktober hari ni insan yang dekat denganku,
insan yang mahu aku bahagiakan,
insan yang aku dipertanggungjawabkan,
insan yang sering aku manjakan,
dan
insan yang sangat aku rindukan.

Selamat Hari Lahir Nurul Farhana Ayuni Binti Saad,
maaf along tak dapat balik kali ini,
sibuk dengan urusan duniawi,
nak bagi hadiah jauh sangat jadi along sediakan satu puisi untuk adik yu.

saat adik lahir,
umur along baru cecah 11tahun sahaja,
masih muda,
benar benar muda,
sama seperti umur adik sekarang,
sekolah rendah darjah lima.

masuk umur adik 6tahun,
saat adik mula mahu berkawan,
saat adik mula mahu belajar,
saat adik mula mahu kenal dunia,
adik hilang satu tempat bergantung,
adik hilang manusia yang namanya adik letak di sebelah 'binti' dalam setiap nama adik tulis.

6tahun sahaja adik bersiar siar bersama abah,
6tahun sahaja adik dapat mainan daripada abah,
6tahun sahaja adik bermanja berkepit dengan abah,
6tahun itu tempoh singkat adik,
along masih beruntung kerana diberi masa 17tahun untuk mencium memeluk dan menyayangi abah,
tapi;
satu perkara sering along persoalkan,
siapa mahu manjakan adik selepas ini?
siapa mahu belikan mainan untuk adik selepas ini?
siapa mahu bawa adik bersiar siar selepas ini?

sehingga kini along masih belum jumpa jawapannya,
tapi naluri along sebagai seorang abang takkan along biarkan persoalan itu terus menjadi tanda tanya,
adik mungkin jadi manusia kering kontang tanpa kasih sayang seorang abah,
biarlah along cuba isinya walaupun mungkin tidak sesempurna abah.

untuk adik,
along janji,
adik akan along sayangi sepenuh hati selagi jasad dikandung badan,
adik akan along bimbing sebaik baiknya,
adik akan along lindungi dari semua ancaman,
adik akan along jaga dan cukupkan semua keperluan adik,
adik akan along cuba penuhi segala permintaan adik,
mungkin along tidak sempurna,
tetapi percayalah jika along beritahu,
"along sayang adik",

kasih sayang seorang abang kepada adiknya juga bisa merobohkan menara tinggi yang dibina oleh mereka berjiwa kosong.

semalam adik call along minta along supaya pulang sambut hari lahir adik,
along minta maaf sebab along tak dapat pulang,
along disini cuba berjuang,
berjuang untuk kita juga ;)


lihat abangnya tentu boleh agak mana adiknya ;p

Reunion 1

Azwan mula melihat jam ditangannya,tidak sabar rasanya berjumpa dengan rakan rakan sekolahnya dahulu. Sekolah Menengah Henry Gurney,inilah sekolah yang dia rindukan. Sekolah dimana dia bertemu dengan Meor,Abu,Amer,Adi,Zarul dan Bukhary. Azwan sangat rindukan tuan empunya nama nama ini. Nama sekolah ini mirip sekolah juvana di Melaka tapi sekolah ini merupakan sekolah kluster yang terletak di Kampung Pening Lalat,Pulau Pinang. Kampung di mana mereka bertujuh dibesarkan. Kampung yang menyimpan seribu satu memori.

Azwan merupakan pemilik kopitiam yang terletak di tengah tengah kotaraya Kuala Lumpur,habis SPM sahaja dia menyambung pelajaran di sebuah IPT kurang ternama di Kuala Lumpur dalam bidang multimedia kerana dia mempunyai cita cita menghasilkan sebuah animasi. Di sekolah dahulu Azwan memang peminat setia Upin dan Ipin. Kotak pensil dan bag sekolah semuanya jenama Upin dan Ipin. Begitulah ketaksuban Azwan terhadap Upin dan Ipin.

Namun siapa sangka rezekinya bukan dalam bidang yang dia minati itu. Azwan membuka kopitiam setelah dia tersingkir daripada rancangan realiti tv masakan iaitu 'SifuChef''. Azwan menjadi perserta yang kedua tersingkir daripada rancangan tersebut. Namun hatinya masih setia bersama Upin dan Ipin,kerana itu dia menamakan kopitiam miliknya dengan nama 'Kopitiam UpinIpin' setelah mendapat kebenaran daripada Les' Copaque.

Dia masih ingat lagi ketika dia berada di tingkatan 3,beg Upin Ipin miliknya diambil oleh beberapa orang pelajar tingkatan 4 yang sememangnya gemar membuli Azwan. Azwan menangis selepas begnya diambil oleh pembuli pembuli yang terpengaruh dengan lagak gangster dalam filem filem melayu ketika itu. Azwan masuk ke kelas kemudian mengadu pada Abu yang sememangnya kaki gaduh ketika waktu sekolah,tidak hairanlah kini dia merupakan atlit tinju Malaysia yang pertama ke sukan olimpik. Meor,Zarul dan Adi juga mendengar aduan Azwan pada Abu.

________________________________________________________________________

Abu:Kalau dorang tak pulangkan beg Azwan kita pecahkan muka dorang!!

Adi:Kita nak bawak apa?Kayu?Kalau nak dorang takut aku boleh bukak rantai basikal aku dan boom muka dorang!

Azwan:Eh!Korang tak payahlah gaduh gaduh nanti cikgu tahu korang kena buang sekolah tau?

Meor:Dah dorang ambil beg kau,takkan kami nak diam je?

Zarul:Kami kawan kau,biar kami tolong kau. Lagipun aku dah lama tak bukak silat aku ni (ketawa kecil).

Abu:Dah,sekarang jom kita cari budak budak tu. Jangan ingat kita muda daripada dorang kita takut dengan dorang.

Adi:Kita nak bawak apa ni?

Abu:Bawa apa kita ada.

Meor dan Adi mengambil kayu penyapu dan peyodok di dalam kelas,sementara Abu dan Zarul tidak membawa apa apa. Mereka berempat mula berjalan keluar daripada kelas. Sebaik sahaja mereka keluar daripada pintu kelas,Bukhary dan Amer datang. Bukhary merupakan ketua tingkatan mereka dan sering ditemani Amer ke mana sahaja dia pergi . Amer mempunyai cita cita untuk menjadi 'Imam Muda',jadi tidak hairanlah dia sering mewakili sekolah dalam pertandingan tilawah Al Quran.

Bukhary:Korang nak ke mana ni?Ha kau Meor,Adi kenapa bawa kayu penyapu dan penyodok kelas tu?

Meor:Kami nak pergi 'mengajar'.

Amer:Mengajar?Bukan ke Sekolah kita dah ada cikgu?*agak kebingungan

Bukhary:Hah?Jadi korang bawa kayu ni untuk pukul mereka yang ambil beg Azwan??

Adi:Kami takde pilihan lain selain mengajar mereka dengan cara macam ni,kalau tak nanti lagi menjadi jadi perangai mereka. Lebih ramai yang dibuli mereka nanti.

Amer:Ya Allah,bersabar ye kawan kawan. Menyakiti orang lain ni bukan perkara yang baik digalakkan dalam Islam. Kita mohon saja doa daripada Allah. Dia yang terbaik untuk menolong kita.

Abu:Alah!Kau cakap je pandai,kau pun tahu kalau berdoa takde usaha apa pun tak boleh kan?

Amer:Ye benar,berdoa tanpa usaha itu perkara sia sia tetapi bukankah banyak cara lain lagi?Lihat sahaja pahlawan pahlawan dahulu,yang ternama kebanyakkan menjadikan bahasa sebagai senjata bukan senjata sebagai senjata.

Zarul dan Adi:*menggaru kepala

Bukhary:Ye benar apa yang dikatakan Amer sebentar tadi. Banyak perkara lain kita boleh gunakan sebagai medium untuk menyelesaikan masalah ni. Kita ada guru disiplin,kita boleh lapor perkara ni pada guru disiplin.

Zarul yang tadi kebingungan juga bersuara.
Zarul:Jika begitu kita hantar Meor aje lah,dia kan pendebat sekolah. Tadi Amer kata bahasa boleh jadi senjata kan?

Mereka berlima ketawa mendengar cadangan Zarul itu. Azwan kemudian datang ke arah mereka yang rancak berbincang.

Azwan:Kawan kawan,biarkanlah dorang tu. Aku dah sms ayah aku tadi,ayah aku beritahu dia akan beli beg baru untuk aku.*tersenyum

Adi:Untunglah anak orang kaya kan?Hilang ada je pengganti.

Bukhary:Eh,kau bawa henfon ke sekolah ke Wan?

Zarul:Alar,macam lah kau tak kenal dia. Asal model baru keluar di pasaran dia mesti jadi orang pertama memakainya dalam sekolah ni. Cikgu pun kalah dengan dia tau.

Mereka yang lain turut ketawa. Mereka yang tadi begitu marah akhirnya kembali normal kerana kebijaksanaan Bukhary dan Amer mengawal api kemarahan mereka.

______________________________________________________________________________

Inilah antara peristiwa yang masih segar dalam ingatan Azwan ketika dia bersekolah dahulu. Sedang dia masih tersenyum terkenang kenangan kenangan di sekolah. Satu bayangan tubuh manusia melangkah masuk ke dalam kopitiam miliknya yang ditutup kepada orang ramai sempena Reunion dia dan rakan rakan sekolahnya.

*Bersambung

Asap

Asap rokok yang dihembuskan arip berkepul kepul keluar dari mulutnya. Dia bagaikan berada dalam dunia dia sendiri sambil ditemani jin turut serta dalam pesta asap itu.Orang tua bilang asap itu makanan jin. Ijat datang menghampiri arip yang sedang leka bermain dengan jin itu dan menepuk belakang arip dengan agak kuat "paappp".

"Celaka kau anak h***m" maki Arep sambil membuat gaya seperti seorang petinju kelas bawahan dengan satu penumbuknya hanya berada 2sentimeter daripada wajah Ijat.

"Aku minta maaf."Arip meminta maaf daripada Ijat.

"Kau ni dah kenapa?Datang bulan ke?"Ijat cuba menimbulkan provokasi.

"Tak,aku cuma tertekan dengan kata kata orang ramai."

"Kenapa?Apa orang ramai beritahu?Mereka report polis kau rogol anak orang?"

"Aah,mereka ada video aku dengan pelakon terkenal tu."Arip tertawa kecil. Dia sebenarnya cuba berjenaka.
Namun Ijat lansung tidak menunjukkan respon bahawa jenaka itu mencuit hatinya.

"Ni mesti kes kau dengan Alif kan?Aku dengar ramai juga yang bercerita bahawa kau dan Alif ialah pasangan gay. Betul ke?"Ijat cuba mendapatkan kepastian.

"Tak,aku masih bernafsu pada perempuan cuma aku kecewa selalu gagal dalam percintaan dan ketika aku kecewa Alif datang dalam hidup aku,beri aku semangat,selalu dengar masalah dan teman aku ke sana sini.Jujur aku beritahu kau,aku sangat selesa bila bersama Alif."

"Habis tu aku bukan kawan kau?Aku kenal kau daripada sekolah lagi dan aku lebih faham kau.Kenapa kau tak ceritakan masalah kau pada aku?"

"Kau?huh!" Arip tidak bersetuju dengan kenyataan ijat tadi.

"Kenapa?Aku tak cukup baik untuk kau?"

"Kau memang kawan baik jat,tapi itu dulu,sekarang lepas kau dah couple dengan Zara budak UiTM  yang bajet sama macam Yuna tu kau dah berubah. Serius,aku tak suka Zara tu,dia tu bertudung tapi perangai teruk. Kau entah lelaki yang ke berapa dia nak test."

"Kau sebenarnya sama macam orang lain,suka dengar cakap orang. Bila orang bercerita tentang kau,kau bengang padahal kau sama sahaja bercakap buruk tentang orang lain. Sumpah,kau memang jijik gay!!"Ijat mula naik angin,dia menjeling arip seperti mahu sahaja dipancung leher kawannya itu.

Arip berdiri dan berjalan ke biliknya. Kemudian dia keluar dengan henfon di tangannya. Arip membelek belek gambar di henfonnya dan tangannya berhenti apabila gambar yang dicarinya jelas terpapar di skrin henfon blackberry miliknya.

"Nah,kau tengok gambar ni." Arip menghulur henfonnya kepada Ijat.

Ijat mengambil blackberry milik Arip itu dan mata yang tadinya merah kerana tidak dapat menahan marah kini terjegil bulat kerana terkejut.

"Mana kau dapat gambar ni?"

"Baru je sebentar tadi. Yang kau tengok aku runsing tadi sebab ni lah. Aku pening kepala fikir macam mana nak tunjuk gambar ni kat kau tanpa sakitkan hati kau."

Ijat tertunduk malu. "Aku minta maaf rip."

Arip tersenyum sahaja tanpa berkata apa apa.

Arip menyeluk poketnya dan mengeluarkan bungkusan yang kelihatan seperti tembakau. Dia capai pembalut rokok daun yang berada di atas meja di kirinya. Dia bukakan pembalut rokok itu,letak di atas meja,kemudian dia ambil kotak rokok dunhill dan keluarkan sebatang rokok. Rokok dunhill itu kemudian dikoyakkan dan tembakaunya di letakkan di atas pembalut rokok daun.

Kemudian Arip mengambil resipi rahsianya iaitu bungkusan tadi,dia koyakkan plastiknya dan ambil 'benda' yang sama seperti tembakau itu diletakkan bersama sama tembakau rokok dunhill di atas pembalut rokok daun. Pembalut rokok daun itu digulung dengan molek dan menjadi silinder yang panjang. Arip bakar rokok baru itu dan hulur kepada Ijat.

"Apa ni?Aku tak biasa lah isap benda benda macam ni."

"Tak,kau cuba sikit je lepas tu kalau kau tak suka kau boleh buang. Ini rokok juga,macam yang kau biasa sedut dan hembus tu."

Ijat tidak dapat menolak ajakan Arip yang sememangnya hebat berkata kata. Ijat ambil rokok baru ciptaan Arip itu dan sedut kemudian hembus dan ulang perbuatan itu 4 kali. Kemudian dia pass rokok baru itu kepada Arip. Arip melakukan perbuatan yang sama seperti Ijat.

Dan mereka berdua terus bergelak ketawa sambil ditemani asap marijuana.

Undur



Adakah aku perlu berundur dari terus melawan dan lawan untuk dapatkan apa yang pernah aku punyai?

aku cuma sedikit terkilan,
ibarat menunggu durian gugur pada musin hujan,
gugur pula di hadapan mata,
siap terbelah,
punya isi kuning dan manis isinya.

mustahilkah perkara ini?
tiada yang mustahil,
tapi aku juga manusia,
punya had punya batasan.

kini hadnya sudah sampai ke hujung,
sudah mahu limpah air dari kolah itu,
sudah mahu kering air di tasik itu,
sudah mahu tamat semuanya.

ada dua kemungkinan,
1)aku terus berharap
2)aku berhenti berharap

kenapa ada dua kemungkinan?
kerna kita manusia tak sempurna,
tiada yang tetap melainkan MATI.
jadi aku membuat pilihan antara dua pilihan ini.

aku boleh kongsi satu perkara dengan kalian,
rasa rindu ketika kita berseorangan jadikan kita manusia paling sepi dalam dunia ni bukan?
makin korang lupa makin timbul wajah tu dalam bayangan korang,
pernah bukan?
senang sahaja caranya,
ambil bantal tekup muka dan tidur,
dan jangan ucap selamat malam pada sesiapa.

and now,
I need some sleep,
It can't go on like this.


Terfaktab-Mistakes mature us, when we learn not to repeat.

Perlu

berbicara tentang cinta,
memang aku bukan juara,
sempurna dalam cinta,
bukan aku juga orangnya.

tapi hidup dengan cinta,
ya..aku,kau,dia,mereka dan semuanya perlukan cinta.

jangan beri jawapan kau tak mahu bercinta.

Cucuh dan Nikmatinya


perokok antara pembayar cukai paling tinggi di Malaysia,
tapi ada ke sesiapa suka pada perokok?
bau busuk,
gigi kuning,
pokoknya tak bestlah berkawan dengan perokok.

arhh janji best main asap,
gua hembus biar jin yang makan asapnya.

lu tension?
beli sekotak rokok,
lu isap dan main asap,
lepas tu lu tau apa nikmatnya.

Buku Kehidupan


"meor,naik semester depan nanti kau bukak buku baru tau"
inilah kata kata nasihat yang sering diberi padaku atas salah dan silap yang pernah aku lakukan secara sengaja atau tidak sebelum ini.

bukak buku baru?itu idea bagus,maksudnya aku perlu mencorak dan menconteng halaman di buku baru,
tapi ini diri aku,aku masih meor yang sama bukan bermakna aku tidak pernah menyesal salah dan silap yang pernah aku lakukan,
cuma aku masih rindu kehidupan lama dan aku rasa kehidupan yang aku hilang kini antara kehidupan yang paling baik aku jalani,
dan sumpah aku sangat rindukannya.

semua berlaku ada hikmah bukan?seperti firman Allah  “Hai orang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah waspada dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beruntung.” (QS Ali Imran: 200).
Aku percaya akan ada kebaikan dan hikmah selepas ujian yang Allah turunkan.

"aku rasa aku taknak buka barulah kawan",
maaf ye?sebab aku rasa aku nak terus menconteng hidup ini dengan cara aku di buku lama tetapi dihalaman baru yang tidak pernah kotor dek dakwat atau sebarang tulisan cakar ayam daripada manusia lain.

aku janji pada semua yang aku akan cuba sebaik mungkin menulis buku kehidupan ini dengan sebaik mungkin,tanpa menconteng dengan lukisan yang buruk,tanpa warna  buruk yang lansung tiada nilai seni.
andai aku masih melakukan kesilapan ajarlah aku menulis denga betul,itu sahaja aku pohon kerna aku manusia,punya kekurangan.

buku lama aku terus aku conteng dan penuhkan dengan karya karya sampah daripada diri sendiri,
tetapi aku tak akan sambung conteng di halaman yang lepas,yang lama,
aku punya banyak lagi helaian halaman baru perlu aku penuhkan sebelum aku tak punya kebolehan unuk menulis lagi.

Kerusi Raba

serius aku dah penat berjalan,
seharian aku pusing pusing di pc fair dan Digital Media Carnival,
mujur pinggang aku ada gam yang tahan lama,
kalau tak aku rasa dah terpisah atas dan bawah tubuh aku ini.

'jom ke mydin meor' panjang mengajak aku,
tanpa berfikir panjang aku rasa sana tempat paling best bagi melegakan tubuh yang hampir terpisah dua.

'panjang aku keluaq sat na p rehat',
panjang mengangguk tanda paham,
sejurus aku berpaling wajah,
aku lihat satu kerusi hitam yang unik,
dan mereka yang duduk di atasnya semua bergoyang,
macam kat disko dangdut baq hang.

aku duduk di atas kerusi itu,
tetapi kerusi itu tidak bergoyang,
aku pandang sebelah aku lihat makcik menggunakan magik dengan mengoyangkan kerusi ini menggunakan not berwarna biru.

lalu aku ambil wallet dari kocek seluarku,
keluarkan not biru dan lakukan magik seperti makcik di sebelah,
dan akhirnya aku berjaya menggoyangkan kerusi dan diri ini,
kerusi ini terus meraba seluruh tubuh aku,
tiga minit lamanya.

Syahdu

Demi Tuhan aku rindukan kau,
puas aku cuba lupakan,
makin ku cuba makin besar rasanya,
apa yang aku boleh ungkapkan,
hanya satu ayat,
mengambarkan betapa perit jiwa ini.

AKU RINDU KAU!

dah Malas

jujur aku malas sangat nak update blog ni,
aku sekarang menulis di blog yang dikongsi bersama kawan kawan aku,
harap korang boleh support sama.
ini belog kami blog saya dan kawan kawan

itu saja,
bai.

masa lalu


kadang kadang aku rasa masa lalu aku lebih baik,

kadang kadang aku rindu masa lalu aku,
lebih lebih lagi bila aku buka album kenangan masa lalu.

kadang kadang aku nak hidup aku tak berubah sama macam masa lalu aku,

kadang kadang aku nak masa berputar balik ke masa lalu,
agar aku boleh perbetulkan semuanya supaya kelihatan sempurna.

tapi semua kadang kadang sahaja sebab aku tahu,
masa sekarang aku lebih baik,
lebih tenang,
lebih berharga,
daripada masa lalu.

apa apa pun aku rindu sebahagian masa lalu ku.

#aku harap mereka yang pernah ada dalam masa lalu aku dan masa sekarang aku bahagia dan tabah dalam menempuhi hidup yang penuh onar ini.

Mati Hidup Kembali

#untuk hidup kembali daripada mati sememangnya perkara mustahil tapi adakala kita boleh hidup kembali daripada 'mati'.

.....

sangat lapang,
sangat tenang,
tak thau kenapa,
tapi ramadhan kali ni betul betul menenangkan hati ini.

mohon rasa ini kekal,
yaAllah,
ini rasa sangat indah.

#senyum ;-)

ramadhan tiba

seperti tiada perubahan besar dalam ramadhan kali ini,
sama saja berbuka puasa di tempat kerja lebih banyak daripada di rumah,
apa apa pun puasa ni semangat aku nak kejar pahala dan berkerja sanggat tinggi.

apa apa pun rindu pada abah makin mendalam setiap kali tiba bulan puasa,
ini kali kelima abah tiada di sisi kami untuk berpuasa dan meraikan hari raya sama sama,
apa apa pun semoga abah tenang di sana ya?along akan jaga ma dan adik adik elok elok.


#tahun ni aku nak cat rumah tapi tak tahu warna apa?

kaca



dulu aku pernah genggam sebutir permata,
sambil permata itu aku genggam aku terpijak kaca akhirnya luka kaki aku sehingga aku terlepas akan permata itu,
cari puas sudah aku cari permata itu sehingga sekarang tapi masih belum kutemu di mana permata itu.

atas keputusan sendiri aku kutip akan serpihan kaca itu kerana menyangka kaca itu tinggi akan nilainya dan boleh digilap hingga bersinar dan berkilau.
tapi aku silap,kaca itu aku genggam penuh rasa dan kaca itu akhirnya menunjukkan sifat sebenarnya sedikit demi sedikit iaitu melukakan.
habis berdarah dan luka akan diri aku setelah kaca itu aku genggam sehingga diri aku rabak.

setelah aku lepaskan kau kaca ramai yang masih mendekati dan menggengam kau,walaupun mereka tahu mereka sakit dan akhirnya seorang demi seorang kau lukakan dan akhirnya mereka pergi dalam hidup kau.
apabila imej mereka di sekeliling kau ditunjukkan pada sifat kau iaitu memantul hanya imej anjing dan babi sahaja yang keluar.

kaca teruskan hidup di dalam dunia kau semoga suatu hari nanti akan datang seorang pengutip bahan kitar semula dan kitar kau kaca kepada kaca yang baru atau mungkin boleh bikin silap mata kepada permata.
aku doakan. ;-)

#atleast manusia tak punya sifat seperti anjing dan babi melainkan mereka yang sering menyamakan manusia seperti binatang binatang ini.

ini lima benda gua nak

ini lima benda aku cuba nak beli dan masih dalam proses mengumpul duit.

Mini Cooper Klasik

Vespa Jobot

Beli buku banyak-banyak dan bikin satu perpustakaan dalam rumah

Rayban Wayfarer

Ps3 Slim

#masih mencuba mendapatkan semua ini.

Jun dan Mei


terima kasih mei dan jun,
terima kasih untuk semua pengalaman,
terima kasih untuk semua pengajaran,
terima kasih untuk semua pembelajaran,
terima kasih untuk semua salah faham,
terima kasih untuk semua kegembiraan,
terima kasih untuk semua kesedihan,
terima kasih untuk semua keperitan,
terima kasih untuk setiap pendekatan,
terima kasih untuk semua pengisian,
terima kasih mei dan jun untuk segala-galanya.

dua bulan dalam 2012 mei dan jun betul-betul mengubah hidup aku sebagai seorang manusia,
dua bulan yang takkan aku lupakan sepanjang hidup aku,
dua bulan yang telah mengagalkan aku dan juga menjadikan aku seorang manusia,

untuk terakhir kali,
terima kasih mei dan jun.

#berseorangan di atas kerusi di dalam sebuah bilik sambil cuba menjawab soalan yang tiada jawapannya.

dari seorang ayah kepada seorang abang

aku tahu aku lagho,aku tahu aku nakal,
sebab tu aku gagal,
aku gagal jadi abang,
abang kepada empat orang manusia yang dahagakan kasih sayang dan rindukan ketegasan,
aku lalai sehingga terlupa mereka memerlukan bimbingan.

arhhh,
kenapa aku hanyut dalam dunia ciptaan aku,
kenapa aku dekat dengan mereka yang menjauhkan aku daripada kalian,
isk..isk..
dah tak guna aku bersedih,
aku masih punya masa dan kesempatan.

berilah aku peluang adik-adikku,
akan aku perbetulkan mana yang salah.

aku akan bimbing dan lindungi kalian,
percayalah aku,
kerana ini amanat abah pada aku,
aku takkan gagal,
ini janji aku pada abah dan kalian.

#semoga aku dapat menjadi seorang abang yang kalian cintai kerna pada waktu dan saat ini ibu dan kalian kepentinganku.

ini puisi terbaik.


Kau mencintaiku
Seperti bunga
Mencintai titah tuhannya
Tak pernah lelah
Menebarkan mekar aroma bahagia
Tak pernah lelah
Meneduhkan gelisah nyala
Kau mencintaiku
Seperti matahari
Mencintai titah tuhannya
Tak pernah lelah
Membagi cerah cahaya
Tak pernah lelah
Menghangatkan jiwa

sesal

mungkin dah lama lepas,cukup masa untuk aku pulih.
aku mungkin tak mampu nak hilangkan rasa bersalah dan menyesal atas salah dan kesilapan aku sebagai seorang manusia tetapi aku bersyukur Allah masih beri ruang pada diri aku untuk memperbetulkan apa yang salah,untuk cari jalan sebelum tersesat.

mungkin dengan sesama manusia aku sudah buruk,busuk dan hina kerana manusia punya perasaan,bagi yang membenci aku aku mohon jangan dan seribu kemaafan.
jika salah aku terlalu besar teruslah menghukum aku kerna aku tahu sifat manusia lebih suka menghukum daripada mengajar.

tidak mengapa,semua dah berlalu,sudah cukup sudah biar aku yang pergi.
walaupun seperti sudah selesai rasa menyesal takkan hilang kerna aku dah lepaskan perkara yang terbaik yang pernah ada dalam hidup aku.

tak guna aku tangisi,
tak guna aku ratapi,
yang dah terjadi,
tidak boleh berpatah balik,
aku mesti menerima hakikat,
aku gagal.

untuk manusia-manusia yang pernah aku sakiti aku mohon beribu kemaafan,kita masing-masing dah punya hidup sendiri walaupun dalam kesakitan.
semoga hidup kita sentiasa diberkati Allah S.W.T

It's sad when the people who gave you the best memories,become a memory.


MAAF

maaf saya mohon kepada manusia yang pernah saya lukakan,yang pernah saya sakitkan,yang pernah saya kecewakan.
saya tahu saya buat salah,saya tahu saya buat silap walaupun saya dah cuba untuk jadi sempurna.

saya rendahkan EGO saya memohon maaf pada kalian yang terlibat secara langsung atau tak dalam hidup saya.

apa-apa yang berlaku kebelakangan ni adalah kerana ada sebab,semua saya lakukan kerana demi memenuhi tuntutan sebagai seorang manusia yang punya keinginan dan kehendak.
tiada sebarang niat sengaja untuk merosakkan sebarang hubungan dan sebarang rasa yang wujud.

jika kini saya dibenci mohon beri saya peluang untuk perjelaskan dan kembali menjadi sebahagian daripada hidup kalian yang pernah saya lukai.

jujur tiada sebarang rasa dendam atau sakit yang wujud dalam hati ini,melainkan rasa serbasalah,
sekali lagi dengan rasa rendah diri saya mohon MAAFKAN saya.




tak rasa seperti biasa

cuti semester atau cuti pertengahan semester merupakan waktu yang ditunggu-tunggu oleh semua pelajar IPTA dan IPTS di seluruh Malaysia untuk pulang ke kampung halaman,tetapi aku...

aku rindukan ipoh,sangat-sangat rindukan ipoh tetapi aku tak tahu kenapa tiada rasa yang wujud seperti dahulu kala,tiada lagi keseronokan yang sering meloncat-loncat menikam hati aku memberi rasa rindu,berteriak di cuping telinga aku membuat aku terngiang-ngiang suara orang di sana,tiada lagi tiupan angin yang memwaba udara daripada sana dan adakalanya berair mata ku kerana udara rindu itu.

tetapi kali ini lain macam sangat,aku tak rasa keterujaan pulang ke kampung halaman seperti orang lain dan adakalanya aku rasa biarlah aku berseorangan di sini 300++ kilometer rasa jaraknya daripada rumah aku.
aku tak sedih,aku tak kecewa,aku tak marah yang aku tahu aku dah hilang rasa teruja itu.

mungkin hati aku dah penat,kerna hati aku juga perlu rehat secukupnya agar tidak kelihatan rosak pada mata kasar walau sakit pada sang empunya.

biarlah rasa ini wujud,aku tak mampu halangnya,walaupun rasa teruja ini tiada aku tetap mahu pulang kesana,jika sudah sampai masaku,di ipoh juga aku mahu disemadikan,dekat dengan keluargaku,dekat dengan keluargaku dan dekat dengan keluargaku.


aku rindu tetapi rasa teruja itu dah hilang,maafkan aku..

Mencarut

aku mencarut bila aku marah,bengang dan mencarut juga bila aku sedih,
salah ke?memang salah sebab aku orang melayu kena jaga bahasa aku.
ouh ye?macam tu pulak,orang kita terlampau merajakan bangsa sehingga terlupa agama.

tak tahu kenapa,
tapi hari ini aku rasa nak mencarut sepuas-puasnya,
mungkin ada mereka dia kau akan gelar aku jahat,
aku memang jahat.

rasa marah dan bengang tak mungkin hilang,
kerana tergigit cili milik orang lain,
sengaja diletakkan dalam makanan aku.

argh..aku mahu mencarut..
tapi jangan benci aku,
aku tau ini salah aku.

ada satu rasa susah nak diungkapkan bagaimana,pelik,sangat pelik sebab tiada orang tahu apakah rasa itu.
terlebih tiada kurangnya juga tiada jadi apa?
ditengah-tengah?apakah rasa yang ditengah-tengah?wujudkah rasa itu?pelik dan hairan kerna aku sendiri tak dapat mengungkap dengan jelas untuk menjelaskan rasa itu.

mungkin ada mungkin tiada,seakan kau minum secawan teh yang tak dapat menghilangkan dahaga kerna teh itu tidak memberi rasa,mungkin kau pernah minum yang manis atau yang pahit tapi kali kau minum yang TAWAR!

rasa TAWAR seperti tiada apa,manis juga tidak pahit juga tidak,seakan kau teperangkap dengan rasa TAWAR yang bisa membuat kau bingung dengan kehidupan dipenuhi manusia rakus mengejar dunia ini!

kini kau umpama terapung di tengah lautan yang seluas peta dunia,tiada daratan malah langit juga sama tidak berubah,tiada malam dan tiada siang yang ada hanya kau yang tak mengerti apa yang kau alami.
berhati-hatilah,mungkin kau dibunuh oleh rasa.

lemah


aku memang lemah,sangat lemah.
banyak kekurangan,
yang paling aku kurang ialah aku tak mampu untuk buat orang sekeliling aku gembira dengan aku,
aku tiada kelebihan itu.

maafkan aku wahai manusia-manusia di sekeliling aku,
kerna aku tak dapat gembirakan 'kalian',
mungkin ini memang takdir aku,
hidup untuk dimarahi,dibenci dan diherdik.

sekali lagi,
maafkan aku!

apa-apa pun aku tetap akan terus cuba untuk gembirakan kalian,
walaupun aku tahu aku tiada kelebihan itu,
hidup ini perlu gembira walau duka yang menjelma.

p/s:aku nak jadi manusia kebal sedih.

Kritikan dan Teguran-Terimalah dengan hati yang terbuka

betulkah ramai antara kita yang sedikit pun tidak boleh menerima kritikan atau teguran?
jika soalan ini ditujukan kepada aku jawapan aku YA,aku sendiri kadang-kadang termasuk dalam golongan ini,sukar untuk menerima kritikan dan teguran.

tidak boleh menerima teguran dan kritikan bermakna tidak menerima kekurangan diri sendiri,ingatlah wahai manusia tidak ada manusia yang sempurna,pasti ada silap dan salah dilakukan jadi mengapa sukar kita menerima kritikan dan teguran dengan hati yang terbuka.

benar,tiada siapa mahu dipersalahkan atau mengaku dirinya adalah yang TERbawah,rendah,kurang dan sewaktu dengannya,tetapi kita perlu sedar bahawa kita adalah manusia yang sudah dinyatakan sifat kita sering melakukan silap dan salah jadi untuk apa kita riak seperti sempurna sahaja sifat kita?

kritikan dan teguran bukan diberi untuk menunjukkan si pengkrtik itu bagus atau bijak cuma kita berniat baik untuk mengubah ke arah yang lebih baik dan positif,bukankah lebih bagus jika ada yang mengkritik atau menegur kita bermakna masih ada yang kisah tentang kita dan kehidupan kita.

kita dikurniakan akal jadi gunalah akal kita sebaiknya,berfikirlah sebaiknya agar tidak perasaan mengaburi akal kita,percayalah kritikan dan teguran boleh mengubah kita ke arah yang lebih baik dan positif.

masalah yang selalu dihadapi adalah apabila si muda menegur si tua,yang rendah pangkatnya menegur yang tinggi jawatannya,yang miskin menegur yang kaya,penagih dadah menegur ustaz,adakah salah perbuatan ini?salah?mungkin ada perkara yang kita tidak tahu tetapi orang lain tahu akan perkara tersebut,berkongsilah ilmu selagi hayat dikandung badan,tuntulah walaupun daripada binatang sekalipun kerana takkan habis apa yang kita cari dalam dunia ini.

tinggi bagaimana pun pangkat mereka,cerdik macam mana pun mereka,kaya macam mana pun mereka ingat mereka juga manusia yang tak akan lari daripada membuat kesalahan dan kesilapan,terimalah teguran dan kritikan supaya mereka,aku dan kita semua boleh berubah kearah yang lebih baik.

saya ingin petik artikel yang dikeluarkan Tun M.

LANGKAWI 6 April — Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata kritikannya terhadap kepimpinan Umno tidak akan menghancurkan parti sebaliknya akan menjadikannya lebih kukuh.
“Terpulang kepada mereka hendak mendengar atau sebaliknya,” katanya selepas majlis tahlil untuk allahyarham kakaknya Habsah Mohamad di Surau Ibrahim Mi, Kampung Ranggut Padang Matsirat di sini malam tadi.
Dr Mahathir diminta mengulas kenyataan beberapa menteri kabinet yang juga pemimpin Umno yang menegur beliau supaya jangan keterlaluan mengkritik kepimpinan parti ekoran pencapaian buruk Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum yang lepas.
Antara mereka ialah Menteri Penerangan Datuk Ahmad Shabery Cheek, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Tan Sri Muhammad Muhamad Taib.
Hadir sama pada majlis itu ialah isteri beliau, Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali dan anggota Parlimen Langkawi, Datuk Paduka Abu Bakar Taib.
Ketika berucap sebelum itu, Dr Mahathir meminta umat Islam Malaysia supaya bersyukur kerana rakyat dapat hidup aman damai tanpa berlaku perbalahan walaupun mempunyai perbezaan fahaman politik.
Beliau yakin Malaysia akan terus aman yang membolehkan rakyat hidup bahagia tanpa sebarang gangguan.
— BERNAMA
Sumbe:Utusan
jangan fahami artikel ini dari sudut politik sahaja tetapi ambilah maksud yang cuba disampaikan,kritikan dan teguran kita terima mungkin pedas?jadi  bagaimana kita mahu membalasnya,belasah orang yang menegur kita atau mengambilnya sebagai pedoman untuk kita kearah yang lebih baik dan maju di masa hadapan.ayuh,ubahlah sikap jangan jadi 'seperti katak dibawah tempurung'.

Belum lali

Sepatutnya aku dah lali,
tetapi aku masih mahu lari.

Belum sempat aku angkat kaki,
belakangku dicakar berkali-kali.
hingga tersiat semua isi,
akhirnya badan ku kurus melidi.

Ini adalah realiti bukan fantasi,
yang terkpsa aku hadapi,
setiap masa setiap hari.

Tiada apa yang mampu selamat kan aku lagi,
selain Tuhan yang aku percayai.

Aku akan tamatkan semua ini,
dengan MATI.

berfikir atau terfikir

siapa tak selesa?
ramai orang akan marah jika ada rakyat malaysia suarakan tak selesa tinggal di malaysia.
dan pasti akan ada tomahan 'dasar tak bersyukur' 'tak reti terima kasih'.
aku tertarik dengan kata-kata seseorang pensyarah aku yang mengajar aku pada semseter ini 'kita jangan berada dalam keadaan terlalu selesa'.
kenapa beliau boleh keluarkan kenyataan sedemikian?kalau difikir secara rasional gaji dia mungkin cukup untuk buat dia hidup selesa.
dan inilah sentiasa yang diukur oleh kita!duit!harta!apa kalau takde semua ni kita tak boleh hidup selesa?

kita selalu memandang luaran sahaja sedangkan dalaman rosak!musnah!terkopak! jadi apa yang tinggal?pemikiran rakyat malaysia khusunya bangsa yang sama seperti saya sudah dapat dibaca dan dianalisis sesenangnya.
mungkin ramai yang pernah mendengar atau membaca kenyataan 'negara kita mempunyai infrastruktur kelas pertama tetapi mempunya mentaliti kelas ketiga'.
contoh yang boleh saya berikan secara mudah ialah akhbar yang sering kita baca,tak perlu lagi saya sebutkan nama akhbar-akhbar tersebut,lihat sendiri bagaimana tajuk akhbar tersebut.
kalau tak wat tajuk kontrovesri tak laku lah akhbar mereka kan?secara mudahnya kita lebih tertarik kepada isu kontrovesri daripada isu ilmiah.contoh,isu adam adli menurukan bendera.
tiada siapa yang tahu atau kisah kenapa dan mengapa bendera diturunkan dan tiada siapa mengambil tahu mengapa mahasiswa berarak,yang kita tahu hanya menyalahkan selepas isu bendera diturunkan dibangkitkan.

saya ingin petik kata-kata daripada HAMKA sekitar tahun 1960an dahulu bahawa  pada masa kita telah berupaya mendirikan kota atau 'hutan batu-bata' tetapi pada masa yang sama jiwa manusia yang menghuninya kadang-kadang kering dan hambar.

saya akan terangkan maksud ayat ini dalam penulisan seterusnya.

Terowong Kehidupan

dalam hidup ni kita,semua manusia mesti melalui sebuah terowong yang disediakan.
berapa jarak terowong itu bukan kita yang tentukan tetapi Yang lebih berkuasa,Dia telah menetapkan berapa umur kita untuk ketika sampai di penghujung terowong yang digelar terowong kehidupan.

begini,kita akan mula meniarap di garisan permulaan terowong tersebut sebagai bayi kemudia secara perlahan-lahan kita merangkak dan akhirnya berjalan dan berlari,di hujung terowong sana hanya ada satu garisan penamat iaitu MATI.

dalam perjalanan kita ke garisan penamat sudah tentu kita dibedal,dipukul dan direjam hebatnya dengan ujian,ada yang sebentar ada yang lama..ada yang meninggalkan parut dan ada yang tak,tetapi percayalah jika kita bersabar dengan pukulan dan bedalan kita terima pasti kita perolehi ganjaran berdasarkan sekuat mana kita bertahan.

jangan sesekali kita mengalah kerana kita tidak akan dipukul dan dibedal sehingga di luar kemampuan kita,apa yang kita terima kita mampu menahannya,kuat atau tak semua bergantung pada iman dan pengalaman yang kita kutip dalam perjalanan di terowong ini.

ingat,dalam terowong ini kita tidak berseorangan,kita bersama yang lain,lain warna kulitnya,lain bahasanya dan lain juga agama mereka,untuk menjadi yang hebat ketika sampai di garisan penamat mestilah kita pandai merancang strategi dengan berkerjasama dan bertoleransi dengan mereka yang lain.
di garisan penamat pula ada berbagai cara kita tamatkan,ada yang dalam kedaan terlampau hina dan ada dalam kedaan bersih dan suci serta dipandang mulia oleh mereka yang lain yang turut serta dalam perjalan di dalam terowong ini,bagaimana kita tamatkan kita yang tentukan kita yang pilih apa yang kita kutip dalam perjalanan ini,halal haram baik atau jahat semuanya ada,cari sahaja di mana-mana,tetapi kita yang tentukan yang mana mahu kita kutip dan jadikan bekalan kita untuk sampai ke penhujungnya.
berjaga-jagalah kerna kita tidak akan pernah nampak di mana garisan penamat kita,mungkin sebentar lagi atau mungkin esok,lusa atau bila,kita tak tahu,oleh itu,bersedialah kita,kutiplah bekalan yang secukupnya kerna mungkin bila-bila masa garisan penamat di hadapan kita.

boleh sahaja jalan pintas kita guna,terus sahaja ke garisan penamat,tetapi cara itu diharamkan sama sekali,dan jika ada yang melakukannya di garisan penamat dia akan menjadi seorang yang kalah,sentiasa kalah dan akan dihukum seberat-beratnya kerana permainan kotor yang dipilihnya sendiri.

untuk semua,ayuhlah kita lalui terowong kehidupan ini sebaik-baiknya,ada sahaja peluang sambarnya,kutip apa yang sepatutnya dan tinggalkan sahaja yang tidak patot dibawa bersama.

ingat,kita tiada masa untuk rehat,bila-bila masa sahaja garisan penamat di hadapan kita.

#Wordless Wednesday

ini gambar sangat istimewa,gambar sahabat2 aku.:)

baucar buku

walaupun aku gaya seperti seorang yang kuat menentang,
hadiah tetap aku terima,
baucar buku rm200 aku manfaatkan sepenuhnya rm200 semuanya untuk buku,
banyak ilmu yang aku perolehi daripada itu.

terima kasih ya atas pemberian ini.
aku benar-benar cintakan apa yang kau beri.
ouch~!

Selamat tinggal Melaka,Selamat datang Ipoh

balik kampung,hati siapa tak gembira,kecuali kalau kau punya masalah dengan keluarga kau.
melaka jaga diri baik-baik,aku takde nak jaga kau,
ipoh aku datang,sambut aku dengan keriangan.
untuk kawan-kawan di melaka jumpa lagi dan untuk kawan-kawan ipoh ayuh kita 'berjimba'.

untuk kawan-kawan yg sedang dan akan bercuti serta untuk diri sendiri selamat bercuti.;)
aku tak tahu kenapa aku sangat berminat untuk menulis tentang kesedihan,kegagalan dan paling penting bangkit daripada kegagalan dan kesedihan.
kenapa?kerana kita manusia tak pernah berhenti daripada diuji Allah SWT,percayalah setiap perkara yg berlaku ada hikmahnya,ada sebab dan munasabab kenapa ia berlaku.
kepada sesiapa yg sedang diuji Allah SWT bergembiralah kerana anda masih dikasihi Allah SWT.

sahabat2 Rasulullah SAW suatu masa dahulu menangis apabila tidak diuji Allah SWT,mereka takut hilang kasih sayang Allah pada mereka,tetapi kita kini apabila diuji?'mengeluh' 'kecewa' 'memberontak'.
mungkin itu sahaj yang kita fikirkan.

cuba perhati sekeliling kita,apakah kita paling miskin?paling teruk?paling hina?paling sunyi?tidak,sudah pasti tak,percayalah kita sebenar jauh bernasib baik drp insan di luar2 sana,bersyukurlah jika makan dan pakai kita masih cukup,masih ada yg sayang dn ambil berat tentang kita,masih sempurna anggota tubuh badan kita,bermakna kita masih cukup semuanya untuk menjadi seorang manusia.

jadikan masalah sbgai pnyelesaian,bukan masalah sebagai masalah.

#untuk sahabatkuh yang baru kehilangan abang,bersabarlah kawan,semua ini ujian drp Allah SWT,kau sudah hilang ibu dn bapa dan kini kau hilang seorang lagi ahli keluargamu,percayalah kau antara sahabat paling tabah pernah aku jumpa,kau sorok duka dengan sukamu,aku bangga punya kawan sepertimu..;)
#dan ini untuk diri aku,keluarga aku dn sidia,tabahlah semua perkara ada hikmah,berat mana dugaan datang sekalipun kita mampu hadapinya,percayalah dan bersabarlah kerna ada ganjaran lebih besar menanti kita,PAHALA!:)