Jangan tunding jari pada orang lain kalau kau tak mampu nak faham rutin dan sistem dunia sekarang. Kadang-kadang kita kena berubah untuk perkara yang kita rasa tak mampu untuk ubah.

Untuk adik

adik2kuh,
aku jauh di sini,
di bumi melaka,
manakala,
kalian di ipoh,
kalian sihat sahaja?
jangan bermuram durja ya.

rindukah kalian pada aku?
aku rindu pada kalian,
kecewa rasa,
masa bukan milik kita,
kita bukan sesiapa,
untuk ubah masa.

dulu,
hampir setiap masa,
kita habiskan bersama,
tapi,
semua dah berubah,
wajah sudah semakin dewasa,
jiwa sudah semakin matang,
tangan halus yg pernah ku genggam,
kini ku rasa kasarnya.

aku gantikan abah,
selepas abah pergi,
aku masak untuk kalian walaupun dapur bukan tempatku,
aku selimutkan kalian tika dingin angin menyapa kalian,
aku kucup pipi kalian tika kalian enak dibuai,
aku cari masa banting tulang,
aku jadi pelindung kalian,
aku jadi kuat hanya kerana kalian,
cuba beri kehidupan pada kalian.

biarlah aku diuji begini,
kelak kalian ingat jua,
siapa abang kalian,
yg kalian panggil along.

ku akhiri pesanan ini,
jagalah ibu yg sudah semakin tua,
jadilah anak yang soleh dan solehah,
dan adik yang mendegar kata
turut segala perintah Allah,
aku doakan kalian bahagia,
walaupun jauh dr mataku!

aku abang dan kau adikkuh!

2 ulasan:

  1. giler sweet kau meor. aku nak jadi adek kau jugak boleh?? hehehe :) :)

    BalasPadam
  2. beruntung adik2 dpt abg mcm ni. :)

    BalasPadam