Jangan tunding jari pada orang lain kalau kau tak mampu nak faham rutin dan sistem dunia sekarang. Kadang-kadang kita kena berubah untuk perkara yang kita rasa tak mampu untuk ubah.

aku nak jadi apa kalau aku bukan manusia?

itu soalan yg ditanya di kelas ku sebentar tadi,
agak menyentap perasaan aku,
terasa yg aku tak laksanakan tanggungjawab sebagai khalifah di bumi Allah ini..
yaAllah..ampunkan dosa2 ku!

jika itu soalannya,
jawapan aku adalah buku,
kenapa aku mahu jadi buku?

buku ada macam2 genre sama seperti manusia,
macam2 jenis perangai dan sifat,
aku mahu jadi apa yang aku suka,
aku suka kongsi apa yang aku tahu,
buku orang tak pndang tinggi kerana harganya tetapi kerana ilmu yang terkandung,
aku percaya setiap buku ada ilmunya wlupun hanya secubit garam,
dan orang akan beli buku yg mereka suka mereka minat.

aku percaya minat paling penting untuk lakukan apa2,
aku rasa dah salah pilih jalan,
ambil jurusan yg sama sekali aku tak minat,
kini motivasi yg dahulunya tinggi hilang serta merta,

Tuhan berikan aku kekuatan,
wlupun tidak untuk diriku,
berilah aku peluang untuk berjuang di jalanMu ya Allah..
biarlah aku mati sebagai seorang pejuang agamaMu,
ya itu cita2 ku!

2 ulasan:

  1. sama la. kalau dulu ikut je apa yang aku dapat. masuk matrix, masuk U, terima je program yang diberi.
    sekarang ni, nak belajar tapi rasa kosong. tak ada jiwa...
    kadang-kadang terfikir nak tukar jurusan,tapi...dah separuh jalan pun.

    BalasPadam
  2. sama kita,
    dah terlambat nk patah balik,
    jadi kita kene tamatkan apa yg kita mulakan,
    selamat berjaya untuk kau!=)

    BalasPadam