Jangan tunding jari pada orang lain kalau kau tak mampu nak faham rutin dan sistem dunia sekarang. Kadang-kadang kita kena berubah untuk perkara yang kita rasa tak mampu untuk ubah.

Video

akus sbnr xde idea nk tulis pape,tp aku just tnjuk video yg melibatkan org yg jauh kurg brnsb baek mcm kite tp berushe memajukan diri..


 

Tabarruj


hngpa paham x apa itu tabarruj?hari ni aku nk kngsi dgn hngpa sume apa itu tabarruj..terutama kpd kaum hawa di luar sane..
Tabarruj adalah perbuatan berhias atau berpakaian secara berlebih-lebihan bagi seseorang wanita sehingga menarik perhatian ramai, tetapi tanpa membuka bahagian–bahagian sulit (aurat).  Ini dibatasi dengan tanpa membuka bahagian-bahagian sulit (aurat) kerana Tabarruj dengan memperlihatkan aurat adalah dilarang tanpa mengambil kira samada seseorang wanita itu menarik perhatian ataupun tidak..

jadi maksud die..tabarruj ni,korg xbkak aurat tapi korg mengenekan hiasan scre brlbhan shngge mampu menarik perhatian lelaki,korg bersolek ataupun melakukan sesuatu shngge menarik perhatian lelaki wlupun kamu tidak mendedahkan aurat kamu..
sbg cntoh:fesyen terkini..tutup aurat..tapi lihat sje di bhgn pinggul,dade..ketat!seksi!seksa!benar kata ustaz ku,sbgai seorg lelaki dunia kini smkin smpit..tpkse jge pndgn drp melihat 'tayangan percuma'..yang menutup aurat atau tidak tetap sje rmai yg menarik perhatian!

tabarruj juge merupekan slh satu sifat org jahiliyah!

kunk aku ckp ni saje korg ckp aku tipu..xpe la..terserah kt korg nk bace atau x..tp aku dh kongsi ape yang aku tahu..

Maka dengarlah wahai wanita-wanita Islam semua, segala suruhan Allah swt andainya anda semua beriman denganNya, Allah ada berberfirman :

“Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung. ”

( QS An Nur : 31)

Firman Allah Taala:
"Wahai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, supaya mereka mengenakan jilbab ke seluruh badannya, yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal; kerana itu mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Al-Ahzab: 59)
 

skunk ni pmpuan bsing..depa p klua ade org kaco,ade org ngorat,ade org raba..mrh..tw marah.!tp korg tw x ape yg korg kene adlh berpunce drp sifat korg sndri..aku sndri kadang xphm..mane pngrtian aurat ni bg dorg..'bertudung pkai baju lgn pndek?' 'memakai baju yang menampakkan susuk tubuh?'..
wei..korg tw x..la ni dlm dunia rmai org jahat tw?lelaki yg terliur kt korg ps2 xle kawal nfsu p rogol korg..cne?spe salah??

tidak salah bagi korg untuk nampak cantik..krn sume org suke pd keindahan,kecantikan..tp kite sbgai org islam ade batas dlm berpakaian..peraturan bukn mnghukum kite,tp mnjge kite..
sekian..=)

Selamat Hari Ibu



Selamat hari ibu saya ucapkan kt sume2 ibu di malaysia ni..terutama kpd ibu saya sndri..Pn. Sharifa Noor Haida Binti Syed Ghazali..timer kasih sebab jge n bela along drp 1st day tgk dunia smpai la skrg ni..da lbh20thn..timer kasih atas sume yg ma wt kt along..tlg masak,tlg suap mknan,tlg potong kuku klu pnjg even skrg pun..haha..tlg jge bile along skit,tlg wt hmework kdg2..hehe..tlg teman along p kdai..kdai pulak pelek2..kdai game,bundle,kedai mmg budk mude msuk,tlg gerak time nk p skolah,tlg ajaq along jadi insan bgune..suruh along smbhyg,pose,ajaq mngji..tlg bg smgt klu along down,tlg dgaq mslh wlupun mslh 2 mslh peribadi(phm2 le)..hehe..keje gnti abh,sara along n adik2..bg duit kt along time along xdak duit blajaq jauh2..mcm2 la lagi..klu nk citer sume memang pnjg along nk taip..hehe..
papepn slmt hari ibu untk mak saya..timer kasih atas sgle pngorbanan ma yg memang along xkan dpt balas wlupun along hidup 1000thun lg..along memang sayang ma sgt2..!along akan cube bhgiekan ma dn cube penuhi sgle hrpan ma..im try be the best 4 u..=)

kpd sesiapa yg masih ade ibu,sayangilah ibu kita sbgaimana die mnyayangi kite..jagelah hati die..jadilah anak yg trbaek..biaq la ibu kite cacat,xsmpurna,kurg upaya..tp yg pntg kita xkn sskli derhaka ngn ibu kita..sape2 yg sempat p la bli hdiah bg kt ibu kite,wt suprise ka,blnja makan ka..plg pntg gtw kt die y kite sayangkan die smntre kite masih ade mase...doakan ibu bapa kite stiap kali slpas solat..sesunnguhnya syurga itu dibawah telapak kaki ibu..
=)


Sumpah Laknat & Pemaaf

“Mereka (orang-orang munafik) menjadikan sumpahnya (atau akuannya) sebagai perisai (untuk menyelamatkan dirinya dan harta bendanya daripada dibunuh atau dirampas), lalu mereka menghalang (dirinya dan orang lain) dari menurut jalan Allah. Sesungguhnya amatlah buruk apa yang mereka telah kerjakan. “(Al-Munafiqun: 2).


ayat kt atas ni dah bg bukti yg jelas2 betape org munafik snggup mmprmainkan agama islam dgn mnjdkn sumpah laknat sbg mainan...ok..cube kite pk..klu due2 pihak lakukan sumpah laknat?spe yg bslah?spe yg nk kene hukum...sesungguhnya bersumpah bohong itu salah satu drp dosa besar..


konpom ke org yg buat sumpah laknat 2 xbrslah.?org skrg..agama dh jadi mainan..negara ditapakkakikan..bangsa dah jadi kain buruk..


Saidina Umar Al-Khattab pernah berkata "Aku lebih rela tidak menjatuhkan hukuman daripada tersalah memberi hukuman"


so kpd manusia,tlg la jgn begitu cepat dan pandai2 mnghukum mnusia tnpe bkti..klu btl dorg salah bg la dorg pluang untuk mebela diri..dan paling bagus..jadilah seorang pemaaf..'memaafkan itu lebih baik drp mendedami'..skunk aku tgk pantang ade ssorg  wt salah..pungpang2 kene,xde pluang lnsung tok bela diri..xksian ke?bayangkan kite xsngje wt salah tp tibe2 kita disalahkan spt kite sngje melakukanye?ape pasaan kite?




memang sukar bagi kita untuk memaafkan seseorg yg melakukan kesalahan yg besar kpd kita..tetapi memaafkan seseorang xkn wt kite rugi pun,malah bleh rawat hati kite yg marah..


Nabi Muhammad bersabda: “Bukanlah orang yang kuat itu (dinilai) dengan (kekuatan) dalam pergelutan, sesungguhnya orang yang kuat ialah orang yang dapat menguasai dirinya ketika marah.” (Hadis riwayat Bukhari).


jadilah seorang pemaaf..=)