Jangan tunding jari pada orang lain kalau kau tak mampu nak faham rutin dan sistem dunia sekarang. Kadang-kadang kita kena berubah untuk perkara yang kita rasa tak mampu untuk ubah.

asal usul name MEOR?

kenapa name saya MEOR?bukn ali ke,yahya,harun,syuib ke?
kenape?why?why?
tell me why???
aku pn  bangge dpt name ni,klu aku kt perak aku xkesah name aku meor..sb meor ni name kbiasaan org kt sne,xd org nk kisah..same ngn org len..


aku nk cite ckit pnglman aku..aku dlu pnah dok klntan,besa la..arwah ayah aku polis,koje merantau je..mase ney la aku agk skt hati krn dilahirkn dgn name MEOR..grrr...!mbe aku slalu ejek aku..pnggl aku kucing la,meor mano?meor kucing..ps2 asal jpe aku je wt bunyi kucing..'miow 'miow'...grrr..berasap je hati beb!klu aku d kdah,penang n negeri len slen perak pn kne bnd y same..even aku kt u ni..kwn2 aku dok ejek aku lg..
lantak la..
aku xkisah..janji name aku femes n sng ingt..hehe..
'sayalah MEOR'..tredemark aku mse perkemahan kdet bomba semester 2,sesi disember2010..hehe..


ble aku tye mak aku..'mama,knpe nme along MEOR?bukn aaron ajis?dan mak aku akn bg jwpn..sb kamu hensem 2 la name kamu meor..hahahaha..
xla..mak aku akn jwb cmni..'name mama kn sharifah,name tok kamu syed..sepatotnye klu ank prmpuan name sharifah kne kawen dgn org dgn name syed,baru kuat silaturahim 2..tp ma kwen dgn abh kamu org bese sb 2 ma kne ltak name kamu meor'..
aku pn agk terpinga2 lg..
xpe2..aku cri lg ape sb n munasabab..n ni jwpn plg byk aku jumpe..


Kalo nak di ikutkan cerita dulu..asal usul Meor ni dtg dri keluarga Syed & Syarifah @ Siti (puan)..yang jdi Meor tu sbb ank perempuan Syed & Syarifah tadi berkahwin dgn org kebanyakkan….supaya tidak nanti terputus sillatulrahim hubungan keluarga, tu yg jdi cubit peha kanan peha kiri pun terasa..manakala yang jdi Mazatul (anak perempuan) atau Puteri (ank perempuan) atau Megat (anak lelaki)… bila bapak nama Meor ni berkahwin pulak dgn org kebanyakkan…

Syed (tuan) ni pulak dtgnya dr Arab ada yg cakap dtg dri Tanah Arab berdagang ke Perak lalu terus menetap disini bersama keluarga..ada yg ckap dtg dri Acheh dtg sebagai guru agama bersama keluarga menyebarkan Islam di Perak..yang ketiga ada yang cakap atas jemputan Sultan Perak ketika sama2 membuka Perak dtg dri Kampar (Pulau Sumatera) bersama keluarga dan berkahwin dgn waris sultan pun ada..masa tu istana sultan Perak yg pertama ada di Tanah Abang (Parit) Daerah Bota (Brahman)..

Keluarga Syed ni pun ada sejarahnya ada pendapat mengatakan mereka ni dari waris keturunan nabi yg dtg dri keluarga Hassan & Hussin, mereka ni dtg ke tanah melayu apabila berlaku perbalahan puak di tanah arab ketika itu, mereka menyelamatkan diri dri puak bertelagah spt Syiah, Muawiah dll dari dibunuh…”walau apa pun pendapatnya itu dari cerita org dulu2 yg di sampaikan berturun-turun macam tok hari ni bercerite pada kome semua…ada yag ditulis ada yg dtg dri sumber lisan…”



org ckp name mazatul,puteri n megat ade kne mngne ngn aku gk..,.mksd die ktrnan syed gk..
xpe la..nt la aku wt research lg..hehe

Tiada ulasan:

Catat Ulasan