Jangan tunding jari pada orang lain kalau kau tak mampu nak faham rutin dan sistem dunia sekarang. Kadang-kadang kita kena berubah untuk perkara yang kita rasa tak mampu untuk ubah.

maaf jika entry ini tidak bertajuk,
sekadar cerita dan luahan hati yg kosong sahaja,
teringat video ceramah ustaz Azhar Idrus,
cemburu sifat lelaki,

aku ini memang kuat cemburu orangnya,
bukan sahaja kepada si dia tetapi kepada semua,
moga sifat ini tidak menjahanamkan aku,
atau merosakkan hubungan aku dengan orang sekeliling,
yaAllah bantulah aku tangani masalah ini,
semoga cemburuku hanya untuk perkara positif,
dan bukannya negatif.
sekian.

#Cerita Dulu-dulu

lepak di balkoni rumah sewa sambil mencuci mata dengan pandangan yg menghijau ditemani angin yg bertiup agak kuat pada hari ini,saat ini terasa betapa sempurnanya ciptaan Tuhan,rugi mereka yg tak pernah menyedarinya dan tersangat rugi pula mereka yg mengabaikannya.

sedang mulut ini mengunyah coklat pemberian teman isitimewa,teringat akan peristiwa semasa kecil dahulu,mungkin 10 tahun lepas,mungkin 11 atau 12 tahun lepas,apa2 pun ia tetap perkara yg lepas,usia kini menginjak 21tahun,terasa diri semakin dewasa dan tanggungjawab dipegang pula semakin bertambah,runsing kepala memikirkannya,tanggungjawab pada diri,pada agama,pada keluarga dan juga pada negara,moga aku dapat memenuhi semua tuntutan ini.

peperiksaan akhir semester akan tiba,semoga aku dapat lawan nafsu terutama nafsu terhadap blog dan fb,walaupun bukan Dean List atau dekan cita2 utama aku,aku tetap cuba untuk menamatkan pengajian dengan CGPA 3.00 ke atas,sekarang hampir semua manusia memandang duniawi,jadi untuk menyedarkan mereka aku perlu juga berjaya di dunia walaupun itu bukan cita2 aku.

berbalik kepada kenangan yg sedang bermain di kepala aku,teringat sahabat2 lama waktu diri ini masih lagi budak hingusan,nama dan wajah mereka kadang2 aku ingat dan kadang2 aku lupa,ya perkara yg lama,mana mungkin aku bisa ingat semuanya.

permainan zaman kanak2 seperti guli,gasing,biji getah,mandi sungai,lastik burung,polis sentry dan semua permainan menjadi rinduan,arh..indah sangat kenangan itu,kalau la aku bisa kembali ke zaman kanak2,aku nak jadi manusia hebat.:)
tapi aku hanya manusia biasa begitu juga zaman kanak2 aku,teringat satu peristiwa,aku bersama kawan2 aku sedang leka mandi sungai tanpa disedari mak aku datang dengan membawa sebatang rotan,dengan muka yg bengis dia menyuruh aku balik,tanpa sempat memakai baju aku berkeliaran lari dn terus pulang ke rumah,tp peristiwa itu bukan pengakhiran,aku semakin kerap trun ke sungai dan lombong selepas itu..HEHE
jika ibu aku yg datang mungkin biasa tapi jika ayahku maka akan jadi perkara luar biasa.

zaman kecil juga zaman menuntut ilmu,keluargaku menghantar aku dan adikku ke rumah jiran yg berdekatan dengan rumahku untuk belajar mengaji Al-quran,selepas solat maghrib aku dan adik aku aku akan berjalan kaki ke sana,tak jauh lebih kurang 100meter sahaja aku rasa,di sana kami akan solat isyak berjemaah,selalu diimamkan oleh anak guru mengaji aku,teringat pujian yg diberikan oleh guru mengaji,katanya aku ni muridnya yg 'terang hati',bangga aku walaupun aku tak tahu apa maksud terang hati ketika itu,apabila selesai giliran orang terakhir mengaji maka kami semua akan pulang ke rumah masing2,pada masa itu aku lah orang paling laju keluar daripada rumah guru mengaji aku,bukan untuk pulang ke rumah,tapi menyakat rakan2 aku,topeng hantu dan kain putih adalah barang yg sering ku bawa untuk pergi mengaji..HEHE

pada suatu malam seperti biasa,aku manusia paling laju keluar daripada rumah guru mengaji aku,aku berlari dan menyorok di belakang pokok,cepat2 aku pakai topeng yg berwajah hodoh itu sambil menyelimuti tubuh aku dengan kain telekung ibuku,sedang aku menunggu rakan2 aku untuk lalu di hadapan aku tiba2 bahu aku dicuit,dengan perasaan terkejut aku memandang belakang secara perlahan dn apa yg ku lihat adalah lembaga yg sebesar orang dewasa dengan wajah yg hodoh dn diselimuti kain putih sedang merenung ke arah aku,alangkah takutnya aku dan tanpa aku sedari air mata aku telah keluar,belum sempat memikirkan apa2 aku melarikan diri selaju yg boleh ke rumah aku dan aku mengetuk pintu rumah aku sambil menangis,selepas itu ibuku membuka pintu dan aku memeluknya sekuat hati sambil menangis,sedang ibuku menenangkan aku,aku terdengar hilai tawa daripada belakang aku dan suara itu seperti aku kenal,ya itu suara ayahku,selepas itu aku pusing kepalaku dibelakang sambil memeluk ibuku lagi,aku lihat ayah aku sedang ketawa sambil memakai kain putih dan memegang topeng wajah hantu di tangan kanan,ya,aku terkena dengan ayahku sendiri,peristiwa itu aku takkan lupa sampai bila2,dan aku tak pernah lagi menyakat orang selepas itu,dan bagi aku ini peristiwa yg manis..;)

apabila terkenang peristiwa ini rindu aku pada mereka,terutama pada arwah ayahku dan arwah guru mengajiku,semoga kalian ditempatkan bersama orang beriman.
untuk rakan2 aku doakan kalian berjaya dalam hidup kalian.
sekian..;)

#Video

malas jari-jari ini untuk menekan keyboard bagi menghasilkan tulisan,
lalu hanya video yg mampu ditonjolkan,
selamat menonton. ;)
                                  Perlembagaan Rakyat vs Perlembagaan Persekutuan
Ops Bilang*-Fahmi Reza pt1
Ops Bilang*-Fahmi Reza pt2
Pandangan Mahasiswa Indonesia tentang Mahasiswa Malaysia

BERSIH



bercakap tentang bersih pasti ramai yg tahu apa itu perhimpunan BERSIH,
terutama perhimpunan  BERSIH 2.0 yg diadakan pada 9 Julai 2011,dan untuk sesiapa yg tak tahu,
perhimpunan bersih diadakan bagi menuntut pihak berwajib memenuhi 8 tututan ini.
inilah 8 tuntutan yg diminta daripada Suruhanjaya Pilihan Raya(SPR) dan Kerajaan,
adakah 8 tuntutan ini telah ditunaikan?anda yg mempunyai mata,tentukan sendiri.
ada yg mengutuk sekeras2nya mereka yg menyertai perhimpunan ini dan ada yg memuji keberanian mereka,
bagi aku setiap manusia ada perjuangan mereka sendiri termasuk aku dan kau.
mungkin ramai yg mengetahui berita tentang bersih daripada berita di kaca tv dan ada daripada akhbar2 pro side sana terutama akhbar yg meLOYAkan,nasihat aku apa yg anda lihat,dengar dan baca jangan terus percaya,analisis dahulu dan dengar daripada kedua2 pihak.
untuk mereka yg tak pernah dengar,baca dan lihat berita selain daripada berita di kaca tv dan akhbar2 side sana,tonton video ini,dan anda nilaikan sendiri siapa yg menipu,siapa yg ditipu dan siapa yang tertipu..

Cerita Sebalik Demo Mahasiswa Aspirasi

ini adalah cerita benar yg aku dapat daripada sahabat aku,aku taknak komen apa2,korang sebagai manusia yang cerdik nilaikannya,apa yang salah dan apa yang benar disini..=)


jelas bukan,kepada mahasiswa di luar sana berhati2lah!kita mahasiswa bukan lembu untuk dicucuk hidung..


"Mahasiswa,tanpa mengira bangsa apa,yang berpolitik secara BODOH macam mana sekalipun,adalah jauh lebih baik daripada Mahasiswa yang hidup seperti BINATANG TERNAKAN,pada memikirkan makan,minum,kuliah,rehat dan kahwin.Sikap peduli kepada kezaliman dan salah laku pentadbiran diperlukan untuk melakar SEMPADAN hidup Iman"


-Ustaz Harizal @ saifulislam.com

#Wordless Wednesday

Panik

panik,lagu daripada kumpulan bunkface,
sedang lagu ini dimainkan,
aku hayati satu demi satu bait lagu ini,
ya,ini lagu sama seperti cerita aku,
cerita hidup aku,
aku bersemngat bila lagu ini dimainkan,
kenapa?
dengarlah sendiri,
mungkin ada yg paham ada yg tak,
tapi kita ada perjuangan kita masing2 dalam hidup kan?
berjuanglah selagi kita masih hidup,
sekian.


Mereka mengatakan dunia,
Penuduhan membabi buta,
Sebalik sentiasa ada makna,
Konspirasinya.

Kini aku diperhati,
Kanan kiri diawasi,
Ancaman mereka tiada henti,
Aku hadapi.

Biarkan ku pergi juang,
Bertentangan terus dan mati,
Satu dunia sudah bersedia.

Biarkan ku pergi juang,
Rasa yang kita idamkan,
Satu dunia sudah bersedia,
Sudah bersedia.

Reformasi mana sakti,
Sini semua beraksi,
Ancaman mereka tiada makna.

Ku selalu berasingan jauh,
Dan ku biarkan mulut celakamu,
Kan ku tunggu kebenaran,
Ditentukan padaku padamu,
Pada mereka yang setuju.

Jenaka yang Bodoh






jika aku menjadi juri bagi Festival Filem Malaysia(FFM) aku akan berikan hadiah filem pendek komedi terbaik pada filem pendek di atas,kenapa?
aku menulis bukan kerana menyokong mana-mana pihak,aku tetap dengan slogan aku 'we dont choose the side but we choose the right'.
lihat dahulu video ini kemudian berikan komen anda sendiri,siapa kita untuk mempertikaikan hukum Allah dan Islam?Allah dah tetapkan yang terbaik untuk semua ciptaanNYA,tapi segelintir manusia mempertikaikannya?siapa kita untuk bertindak sedemikian?
video ini telah memasukkan unsur fitnah terutama kepada parti lawan dan kelantan.
'datuk nik aziz dah mula retorik lama,dah dekat pilihanraya ni,dia mulalah lagu-lagu hudud dia tu'petikan daripada filem pendek ini,secara tak lansung kita dapat lihat betapa ceteknya ilmu mereka yg terlibat dalam video ini,pertama,menyindir hukum Allah,kedua menjatuhkan peribadi seseorang.
bukan seorang malah ada beberapa lagi individu turut difitnah dan dimalukan dalam video ini,jika benar kita ingin menyedarkan kesalahan pihak lain,bukan fitnah cara terbaik,tak perlu sehingga memalukan individu tersebut dengan fitnah.ingatlah dosa memfitnah itu adalah lebih besar daripada dosa membunuh!

kelantan?salah satu negeri di malaysia dan mungkin negeri terkaya jika rakyat mendapat royalti minyak yg sepatutnya,tetapi..

lihat sendiri video di atas,menangislah jika kamu dapat melihat kebenaran,kenapa kelantan sering diburukkan di kaca tv dan jua akhbar?pendapat aku sng sahaja,kerana kelantan dipegang oleh pembankang,dipegang pembankang tetapi perlukah kelantan sering diburukkan dan dianaktirikan oleh kerajaan persekutuan?aku antara individu pernah menetap di kelantan untuk masa yg lama,tak pernah aku lihat semua keburukkan yg ditunjukkan dalam kaca tv dan ditulis dalam akhbar,serius..kelantan best!=)

dan makcik2 dalam video pertama,kok ye nak berbicara,nak kutuk orang,pkai tudung dulu ye makcik?tapi..aku tak heran,makcik tu sendiri tak mengikut hukum Allah iaitu menutup aurat untuk apa dia menyokong hukum Allah yg lain?ok makcik2 dan akak dalam video tu..saya paham..=)

secara keseluruhan aku tak nampak mana baiknya video yg pertama tu melainkan sekumpulan hamba Allah yg memburukkan hukum Allah,fitnah yg melampau2,tajuk kenapa hudud pas?bukankah hudud datang daripada Allah SWT,kelantan terus diburukkan...

jika ada kesalahan dalam memberi komen beritahu aku,aku hanya hamba Allah yg memerhati manusia lain..=)
terima kasih kerana sudi membaca..=)

Untuk adik

adik2kuh,
aku jauh di sini,
di bumi melaka,
manakala,
kalian di ipoh,
kalian sihat sahaja?
jangan bermuram durja ya.

rindukah kalian pada aku?
aku rindu pada kalian,
kecewa rasa,
masa bukan milik kita,
kita bukan sesiapa,
untuk ubah masa.

dulu,
hampir setiap masa,
kita habiskan bersama,
tapi,
semua dah berubah,
wajah sudah semakin dewasa,
jiwa sudah semakin matang,
tangan halus yg pernah ku genggam,
kini ku rasa kasarnya.

aku gantikan abah,
selepas abah pergi,
aku masak untuk kalian walaupun dapur bukan tempatku,
aku selimutkan kalian tika dingin angin menyapa kalian,
aku kucup pipi kalian tika kalian enak dibuai,
aku cari masa banting tulang,
aku jadi pelindung kalian,
aku jadi kuat hanya kerana kalian,
cuba beri kehidupan pada kalian.

biarlah aku diuji begini,
kelak kalian ingat jua,
siapa abang kalian,
yg kalian panggil along.

ku akhiri pesanan ini,
jagalah ibu yg sudah semakin tua,
jadilah anak yang soleh dan solehah,
dan adik yang mendegar kata
turut segala perintah Allah,
aku doakan kalian bahagia,
walaupun jauh dr mataku!

aku abang dan kau adikkuh!

Memahami dan Difahami

semua manusia mahu difahami,
terutama difahami insan yg mereka rapat dan sayang,
mudah hidup jika ada yg memahami bukan?

tapi sedarlah,
dalam dunia ni tak mungkin kita akan jumpa manusia yg memahami kita 100%,
tak kira siapa dia,
ibu,ayah,gf/bf,suami/isteri ataupun kawan,
takkan ada yg memahami kita sepenuhnya,
jadi tak usahlah berharap ada insan yg memahami dan dapat membaca apa2,
yg tersimpan di hati atau di fikiran kita.

kadang2 kita terlampau,
memberontak,melakukan sesuatu yg tak patut hanya untuk berharap,
untuk difahami?
tapi mereka juga manusia,
mereka tiada pancaindera untuk membaca apa yg ada di fikiran mahupun hati kita.

jadi bersyukurlah,
jika mereka cuba memahami dn membaca,
apa yg kita fikir dan rasa,
bersyukurlah mereka tetap ada di samping kita,
walaupun mereka tak mampu membaca apa yg ada di hati atau fikiran kita.

fahamilah diri sendiri dulu,
sebelum cuba memahami orang lain,
dan CUBA fahami orang lain,
jika kita ingin difahami,

cukuplah walaupun bukan 100%,
kita difahami atau memahami,
ingat,
kita berkongsi di bumi Tuhan ini.

Hargailah mereka yg dekat dengan kita,
mereka dianugerahkan untuk kita,
untuk temani kita meneruskan kehidupan di dunia ini,
akan tiba masa mereka pergi jua,
hargai dan sayangi mereka sebelum masa itu tiba.

Terima Kasih atas teman yg Kau kurniakn pada ku Tuhan,
Terima Kasih pada ma,adik2 ,sahabat2ku dan rakan seperjuanganku.
aku SAYANG korang.

Bahgia Selepas Duka

bila aku ditimpa,
aku terus sendu,
ku jerit-jerit,
ku pekik-pekik,
ku juga ingin bahgia!!
hindar dari segala malapetaka.
tapi siapa aku mahu menentu?

apa tiada peluang,
aku merasa,
sebenarnya dunia,
tanpa duka,
hanya bahgia.

sedihku belum menangis,
sebakku jadi sesalku.

Allah maha adil,
bahgia menyusul,
selepas duka.
Terima Kasih Ya Allah,
Kau kurniakan aku satu rasa,
bahgia seindahnya!

maafkan aku

maafkan aku jika aku bersalah,
ok,
tak patut aku letak perkataan 'jika' di situ,
aku memang bersalah!

maafkan aku!

rasa

kadang-kadang kita rasa diri kita hebat,
kadang-kadang kita rasa diri kita takde apa-apa,
dan kadang-kadang kita tak rasa apa-apa,
kenapa?
kerana kita manusia,
kita punya rasa,
punya segalanya yang kita rasa.

tapi sedarlah kita hanya hambaNYA..

aku nak jadi apa kalau aku bukan manusia?

itu soalan yg ditanya di kelas ku sebentar tadi,
agak menyentap perasaan aku,
terasa yg aku tak laksanakan tanggungjawab sebagai khalifah di bumi Allah ini..
yaAllah..ampunkan dosa2 ku!

jika itu soalannya,
jawapan aku adalah buku,
kenapa aku mahu jadi buku?

buku ada macam2 genre sama seperti manusia,
macam2 jenis perangai dan sifat,
aku mahu jadi apa yang aku suka,
aku suka kongsi apa yang aku tahu,
buku orang tak pndang tinggi kerana harganya tetapi kerana ilmu yang terkandung,
aku percaya setiap buku ada ilmunya wlupun hanya secubit garam,
dan orang akan beli buku yg mereka suka mereka minat.

aku percaya minat paling penting untuk lakukan apa2,
aku rasa dah salah pilih jalan,
ambil jurusan yg sama sekali aku tak minat,
kini motivasi yg dahulunya tinggi hilang serta merta,

Tuhan berikan aku kekuatan,
wlupun tidak untuk diriku,
berilah aku peluang untuk berjuang di jalanMu ya Allah..
biarlah aku mati sebagai seorang pejuang agamaMu,
ya itu cita2 ku!

4 Disember

apa yang isitimewa tentang tarikh ni?
mungkin tak bagi orang lain,tapi ye bagi aku..
hari ni 4 Disember 2011 aku dah cukup 21tahun..
aku dah boleh laksanakn tanggungjawab aku pada negara,
itu yang aku tunggu selama ni.

tapi ini kali pertama hari lahir aku yg pertama tanpa keluarga di sisi,takpe aku tak kisah sume tu sebab aku memang jarang dan tak suka sambut hari lahir,cukuplah jika ada yg mengingatinya..
terima kasih kepada mereka yg wish dan berikan aku hadiah paling isitimewa 'doa',aku turut doakan orang sekelilig aku supaya mereka dapat yang terbaik di dalam hidup!amin..=)

bila tiba tarikh ni aku cukup sedih, teringat peristiwa 4tahun lepas,seseorang yg telah mendidik aku menjadi seperti sekarang berjanji padaku yg pada hari dia gaji dia akan sambut hari lahir aku untuk kali pertama dalam hidup aku dan sebagai seorang remaja pasti aku sangat seronok mendengar janji itu,tapi sayang janji hanya tinggal janji,orang yang berjanji itu sudah pergi selamanya daripada dunia sebelum tiba tarikh 4 Disember 2007,satu kehilangan yang sangat besar dalam hidup aku dan 4Disember yang datang selepas itu tiada lagi makna bagiku..

cukuplah!aku tak mahu bercerita lagi,apa aku harapkan,aku mampu laksanakan tanggungjawab aku sebagai seorang anak kepada ibuku,seorang abang kepada adik2ku,seorang pelajar,seorang kawan yg mnyenangkan kepada sahabat2ku..tiada apa perkara yg penting selain keluarga bagiku..dan perjuanganku!
semoga Allah mempermudahkan segala urusanku..
berikanlah kemenangan pada mereka yg berjuang di jalan mu ya Allah..

tunjukkan aku jalan ke sana Tuhan!

Menanti

hari ini,
di sini,
aku berdiri,
aku menanti,
mencari jawapan yg hakiki.

berikan aku masa,
untuk memikirkanya,
dia atau sebaliknya,
atau tiada selamanya,

mungkin aku kaku,
umpama sebutir batu di penjuru,
terus kaku terus tersipu,
aku tetap berdoa pada yang Satu.

berikan aku masa,
aku pasti beri jawapannya!

#occupy Bandar Melaka



From #OccupyDataran, comes #OccupyPenang #OccupyKB #OccupyJB #OccupySeremban #OccupyKuching #OccupyKotaKinabalu and #OccupyShahAlam.

Now its time for Bandar Hilir Melaka to join the Global #Occupy Movement!
For the first time in Melaka, from 8.30pm, this Saturday night, come down to Dataran Pahlawan and join us in #OccupyBandarMelaka!

Aturcara:

6:00pm
Makan-makan berasaskan potluck dan santai sambil berbual, tengok pelancong cantik dan main permainan rakyat seperti galah panjang, baling selipar atau sebagainya. Sila bawa makanan awak sendiri dan saling berkongsi sesama yang lain. Pada sesiapa yang mempunyai peralatan muzik seperti gitar boleh lah dibawa bersama untuk menghiburkan hadirin.

9:00pm Bandar Melaka 1st People's Assembly
Datang dan mengambil bahagian dalam Dataran Melaka People's Assembly, sebuah platform terbuka, berasaskan kesaksamaan dan demokrasi bagi orang ramai untuk berkongsi idea, menyatakan masalah, meneroka alternatif, mencadangkan penyelesaian dan membuat keputusan ke atas mana-mana isu-isu yang secara kolektif dan konsensus dalam membuat keputusan dan menggunakan proses penyertaan demokrasi secara langsung.

11:00pm
Kadang-kadang hidup ni perlukan perkara yang ringan untuk mengimbangi perkara yang berat. Jadi, selepas People's Assembly, kongsikan bakat persembahan seni awak kepada yang hadir secara langsung atau tidak langsung. Lantangkan suara awak dengan puisi yang awak ada, nyanyikan kami dengan lagu-lagu yang awak tahu dan sama-sama memeriahkan #OccupyBandarMelaka.

01:00am Sekolah Demokrasi Rakyat
Hadirkan diri ke Sekolah Demokrasi Rakyat untuk belajar perkara yang awak tak tahu, untuk imbas kembali perkara yang awak sudah tahu, dan untuk memahami perkara yang awak akan tahu. Atau mungkin, perkara yang awak ingat awak tahu tetapi tidak. Datang, penuhkan #OccupyBandarMelaka dan belajar tentang - apa itu DEMOKRASI.

Yang terisi itu lebih bermakna dari yang kosong, kan? Jadi, bawa sebarang alat musik untuk kita saling memeriahkan #OccupyBandarMelaka, bahan bacaan yang boleh dikongsi, sebarang alat permainan dan jangan lupa untuk bawa makanan dan barang-barang keperluan awak sendiri seperti baju, kain, tikar, dan beg tidur.

Jemput kawan-kawan awak tidak kira dari mana pun mereka. Esoknya, adalah hari Ahad malah hari Isnin juga adalah cuti sempena menyambut Maal Hijrah. Jadi, awak tak perlu risau tentang masa untuk melakukan sebarang perkerjaan atau pembelajaran.

* Acara ini merupakan aktiviti yang bukan-partisan dan tidak bergabung dengan mana-mana NGO atau parti politik.

Public Speaking

Sem ni gua ade subjek public speaking!
tah nape2 tibe2 tgah kul 4,5pagi gua semangat nk wt text untuk public speaking assmnt2 ni,dulu yang 1st gua kantoi..lupe skrip bai!HAHA
yg ke2 gua wat tajuk gua minat 'student and politics'..HAHA
tp dlm text ni gua byk selit isi sal student power..xtw pe student power?*klik
gua harap gua dapat wat yang terbaik,gua harap gua mampu suntik smgt kt dalam jiwa dak2 kelas gua tentang hak2 pelajar yg dah lama ilang..
#buat sesuatu yg wt kita rasa bangga lepas tinggalkan menara gading kelak! 


Prof Khoo Kay Kim Pernah berkata:"The university today does not teach people how to think. The students come university to make money. I always said that to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated,To be rich you you are not obligled to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher that university's Professor. People come to university in order to be a complete human being,not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."

Tukar

lps ni aku nk tukar cara penulisan aku..
Terima Kasih!

copy paste 1

Seorang bapa pulang ke rumah dalam keadaan letih disambut baik oleh anaknya yang berusia 7 tahun. Sambil mengangkat briefcase ayahnya, si anak itu bertanya kepada ayah.....

Anak: Ayah...ayah.. boleh Amin tanya satu soalan?

Ayah: Hmmm....nak tanya apa?

Anak: Ayah...berapa pendapatan ayah sejam di pejabat?

Ayah: Itu bukan urusan kamu, buat apa sibuk-sibuk nak tanya? Si ayah mula menengking.

Anak: Amin saja nak tahu… ayah... Tolonglah beritahu berapa pendapatan ayah sejam di pejabat? Si anak mula merayu pada ayahnya.

Ayah: 20 ringgit sejam.. Kenapa nak tahu? Jerkah ayahnya lagi.

Anak: Oh..20 ringgit.. Amin menundukkan mukanya.

Anak: Ayah.. boleh tak bagi Amin pinjam 10 ringgit dari ayah?

Si ayah mula menjadi berang dan berkata, "Oh, itu ke sebabnya kamu tanya pasal pendapatan ayah? Kamu nak buat apa dengan duit tu? Mintak sampai 10 ringgit? Nak beli mainan lagi?? Ayah penat-penat kerja cari duit, kamu senang-senang nak membazir ya.. Sudah, pergi masuk bilik.. tidur! Dah pukul berapa nih...!!" Si anak itu terdiam dan perlahan-lahan dia kembali ke biliknya. Si ayah duduk di sofa sambil memikirkan mengapa anaknya yang sekecil itu meminta duit sampai 10 ringgit.

Kira-kira 2 jam kemudian, ayah kembali tenang dan terfikir kemungkinan besar anaknya benar-benar memerlukan duit untuk keperluan di sekolah kerana anaknya tak pernah meminta wang sebegitu banyak sebelum ini. Dengan perasaan bersalah, si ayah melangkah menuju ke bilik anaknya.Didapati anaknya masih belum tidur.

"Kamu benar-benar perlukan 10 ringgit? Nah.. ambil ni" Si ayah mengeluarkan sekeping duit kaler merah. Si anak itu segera bangun dan tersenyum girang. "Terima kasih banyaklah ayah!" Lalu dia mengangkat bantalnya dan mengeluarkan sekeping nota 10 ringgit yang sudah renyuk terhimpit oleh bantal. Bila ternampak duit itu, si ayah kembali berang. "Kenapa kamu mintak duit lagi sedangkan kamu dah ada duit sebanyak itu?? Dan dari mana kamu dapat duit tu??" Amin tunduk... tak berani dia merenung ayahnya.

Sambil menggenggam kemas duit itu, dia menerangkan....."Duit ni Amin kumpul dari belanja sekolah yang ayah bagi hari-hari. Amin minta lagi 10 ringgit kat ayah sebab Amin tak cukup duit..." "Tak cukup duit nak beli apa??"Jerkah ayahnya lagi. "Ayah.... sekarang Amin dah ada 20 ringgit.. Nah..ayah ambil duit ni. Amin nak beli sejam dari masa ayah di pejabat tu. Amin nak ayah balik kerja awal esok. Amin rindu nak makan malam dengan ayah.." Jelas Amin tanpa memandang wajah ayahnya...

kongsi

Diterangkan dalam sebuah hadits bahawa 4 perkara yang akan merosakkan hati manusia :

1- Berbahas dengan orang-orang jahil.
2- Melakukan banyak dosa.
3- Banyak bergaul dengan wanita yang bukan mahram.
4. Sering duduk dengan orang-orang yang mati. Baginda SAW ditanya,
"Siapakah yang dimaksudkan dengan orang yang mati?" Jawab Baginda SAW, "setiap orang kaya yang menjadi sombong dengan hartanya

So Far Away

Never feared for anything
Never shamed but never free
A life to heal the broken heart with all that it could
Lived a life so endlessly
Saw beyond what others see
I tried to heal your broken heart with all that I could

Will you stay?

Will you stay away forever?

How do I live without the ones I love?

Time still turns the pages of the book it's burned
Place and time always on my mind
I have so much to say but you’re so far away

Plans of what our futures hold

Foolish lies of growing old
It seems we’re so invincible
The truth is so cold

A final song, a last request

A perfect chapter laid to rest
Now and then I try to find a place in my mind

Where you can stay

You can stay away forever

How do I live without the ones I love?

Time still turns the pages of the book it's burned
Place and time always on my mind
I have so much to say but you’re so far away

Sleep tight, I'm not afraid

The ones that we love are here with me
Lay away a place for me
Cause as soon as I'm done I'll be on my way
To live eternally

How do I live without the ones I love?

Time still turns the pages of the book it's burned
Place and time always on my mind
And the light you left remains but it’s so hard to stay
When I have so much to say but you're so far away

I love you

You were ready
The pain is strong and urges rise
But I'll see you
When He lets me
Your pain is gone, your hands untied

So far away

And I need you to know
So far away
And I need you to need you to know

Video

akus sbnr xde idea nk tulis pape,tp aku just tnjuk video yg melibatkan org yg jauh kurg brnsb baek mcm kite tp berushe memajukan diri..


 

Tabarruj


hngpa paham x apa itu tabarruj?hari ni aku nk kngsi dgn hngpa sume apa itu tabarruj..terutama kpd kaum hawa di luar sane..
Tabarruj adalah perbuatan berhias atau berpakaian secara berlebih-lebihan bagi seseorang wanita sehingga menarik perhatian ramai, tetapi tanpa membuka bahagian–bahagian sulit (aurat).  Ini dibatasi dengan tanpa membuka bahagian-bahagian sulit (aurat) kerana Tabarruj dengan memperlihatkan aurat adalah dilarang tanpa mengambil kira samada seseorang wanita itu menarik perhatian ataupun tidak..

jadi maksud die..tabarruj ni,korg xbkak aurat tapi korg mengenekan hiasan scre brlbhan shngge mampu menarik perhatian lelaki,korg bersolek ataupun melakukan sesuatu shngge menarik perhatian lelaki wlupun kamu tidak mendedahkan aurat kamu..
sbg cntoh:fesyen terkini..tutup aurat..tapi lihat sje di bhgn pinggul,dade..ketat!seksi!seksa!benar kata ustaz ku,sbgai seorg lelaki dunia kini smkin smpit..tpkse jge pndgn drp melihat 'tayangan percuma'..yang menutup aurat atau tidak tetap sje rmai yg menarik perhatian!

tabarruj juge merupekan slh satu sifat org jahiliyah!

kunk aku ckp ni saje korg ckp aku tipu..xpe la..terserah kt korg nk bace atau x..tp aku dh kongsi ape yang aku tahu..

Maka dengarlah wahai wanita-wanita Islam semua, segala suruhan Allah swt andainya anda semua beriman denganNya, Allah ada berberfirman :

“Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung. ”

( QS An Nur : 31)

Firman Allah Taala:
"Wahai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, supaya mereka mengenakan jilbab ke seluruh badannya, yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal; kerana itu mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Al-Ahzab: 59)
 

skunk ni pmpuan bsing..depa p klua ade org kaco,ade org ngorat,ade org raba..mrh..tw marah.!tp korg tw x ape yg korg kene adlh berpunce drp sifat korg sndri..aku sndri kadang xphm..mane pngrtian aurat ni bg dorg..'bertudung pkai baju lgn pndek?' 'memakai baju yang menampakkan susuk tubuh?'..
wei..korg tw x..la ni dlm dunia rmai org jahat tw?lelaki yg terliur kt korg ps2 xle kawal nfsu p rogol korg..cne?spe salah??

tidak salah bagi korg untuk nampak cantik..krn sume org suke pd keindahan,kecantikan..tp kite sbgai org islam ade batas dlm berpakaian..peraturan bukn mnghukum kite,tp mnjge kite..
sekian..=)

Selamat Hari Ibu



Selamat hari ibu saya ucapkan kt sume2 ibu di malaysia ni..terutama kpd ibu saya sndri..Pn. Sharifa Noor Haida Binti Syed Ghazali..timer kasih sebab jge n bela along drp 1st day tgk dunia smpai la skrg ni..da lbh20thn..timer kasih atas sume yg ma wt kt along..tlg masak,tlg suap mknan,tlg potong kuku klu pnjg even skrg pun..haha..tlg jge bile along skit,tlg wt hmework kdg2..hehe..tlg teman along p kdai..kdai pulak pelek2..kdai game,bundle,kedai mmg budk mude msuk,tlg gerak time nk p skolah,tlg ajaq along jadi insan bgune..suruh along smbhyg,pose,ajaq mngji..tlg bg smgt klu along down,tlg dgaq mslh wlupun mslh 2 mslh peribadi(phm2 le)..hehe..keje gnti abh,sara along n adik2..bg duit kt along time along xdak duit blajaq jauh2..mcm2 la lagi..klu nk citer sume memang pnjg along nk taip..hehe..
papepn slmt hari ibu untk mak saya..timer kasih atas sgle pngorbanan ma yg memang along xkan dpt balas wlupun along hidup 1000thun lg..along memang sayang ma sgt2..!along akan cube bhgiekan ma dn cube penuhi sgle hrpan ma..im try be the best 4 u..=)

kpd sesiapa yg masih ade ibu,sayangilah ibu kita sbgaimana die mnyayangi kite..jagelah hati die..jadilah anak yg trbaek..biaq la ibu kite cacat,xsmpurna,kurg upaya..tp yg pntg kita xkn sskli derhaka ngn ibu kita..sape2 yg sempat p la bli hdiah bg kt ibu kite,wt suprise ka,blnja makan ka..plg pntg gtw kt die y kite sayangkan die smntre kite masih ade mase...doakan ibu bapa kite stiap kali slpas solat..sesunnguhnya syurga itu dibawah telapak kaki ibu..
=)


Sumpah Laknat & Pemaaf

“Mereka (orang-orang munafik) menjadikan sumpahnya (atau akuannya) sebagai perisai (untuk menyelamatkan dirinya dan harta bendanya daripada dibunuh atau dirampas), lalu mereka menghalang (dirinya dan orang lain) dari menurut jalan Allah. Sesungguhnya amatlah buruk apa yang mereka telah kerjakan. “(Al-Munafiqun: 2).


ayat kt atas ni dah bg bukti yg jelas2 betape org munafik snggup mmprmainkan agama islam dgn mnjdkn sumpah laknat sbg mainan...ok..cube kite pk..klu due2 pihak lakukan sumpah laknat?spe yg bslah?spe yg nk kene hukum...sesungguhnya bersumpah bohong itu salah satu drp dosa besar..


konpom ke org yg buat sumpah laknat 2 xbrslah.?org skrg..agama dh jadi mainan..negara ditapakkakikan..bangsa dah jadi kain buruk..


Saidina Umar Al-Khattab pernah berkata "Aku lebih rela tidak menjatuhkan hukuman daripada tersalah memberi hukuman"


so kpd manusia,tlg la jgn begitu cepat dan pandai2 mnghukum mnusia tnpe bkti..klu btl dorg salah bg la dorg pluang untuk mebela diri..dan paling bagus..jadilah seorang pemaaf..'memaafkan itu lebih baik drp mendedami'..skunk aku tgk pantang ade ssorg  wt salah..pungpang2 kene,xde pluang lnsung tok bela diri..xksian ke?bayangkan kite xsngje wt salah tp tibe2 kita disalahkan spt kite sngje melakukanye?ape pasaan kite?




memang sukar bagi kita untuk memaafkan seseorg yg melakukan kesalahan yg besar kpd kita..tetapi memaafkan seseorang xkn wt kite rugi pun,malah bleh rawat hati kite yg marah..


Nabi Muhammad bersabda: “Bukanlah orang yang kuat itu (dinilai) dengan (kekuatan) dalam pergelutan, sesungguhnya orang yang kuat ialah orang yang dapat menguasai dirinya ketika marah.” (Hadis riwayat Bukhari).


jadilah seorang pemaaf..=)

HANTU

awat tajuk entry aku kali ni hantu?niat aku bukn nak takutkan korg tp aku rasa nk berkongsi ngn korg apa pndpat aku psai hantu n kaum yg sejenis dgnnya..smbil2 korg baca ni jgn lupa usha kiri kanan..hehe..


Hantu ialah
  1. Merupakan sejenis kewujudan tanpa fizikal seseorang yang mati. Ia sering dianggap sebagai roh atau semangat seseorang yang kekal di bumi selepas mati. Menurut sesetengah sumber, hantu merupakan personaliti seseorang selepas kematian mereka, dan tidak terikat secara langsung kepada semangat atau roh. Setiap kebudayaan di dunia mempunyai cerita hantu tersendiri, tetapi ia berlainan menurut masa dan tempat, dengan percanggahan mengenai apakah hantu dan samaada ia adalah khayalan atau sebahagian alam semulajadi.
  2. Merupakan sejenis makhluk alam ghaib yang wujud dalam alam yang berlainan dengan alam fizikal manusia. Menurut Islam, roh orang yang mati tidak lagi tinggal di bumi, oleh itu hantu adalah jin yang mengganggu manusia.
ni yg aku dpt drp wikipedia..kita sbgai org islam la kn?percaya x kt hantu ni?korg rase hantu ni wujud ke?
ape yg aku tw..drp ceramah yg pnh aku dga,buku yg penah aku pnah bace,dan website2 n blog2 y penah aku singgah..dalam Al-Quran xpnh dinyatakan kewujudan hantu dalam dunia ini,kita sbgai org islam memang wajib percaya kt bnd ghaib ni..kt mkhluk halus..memang la..aku pn pcye wujudnya malaikat,jin 2..tp hantu ni wujud ke?hantu adalah jelmaan jin yg menjelma bagi menakutkan mnusia supaya goyah imam kita atau untuk tujuan lain mybe..

kepercayaan kepada tahyul adalah khurafat dan boleh membawa kepada hukum syirik.Sebenarnya jin menjelma mengikut apa yang dikhayalkan oleh otak manusia itu,jadilah hantu raya seperti apa yang digambarkan dan manusia itu akan membawa cerita dari mulut kemulut.Begitu juga jenis-jenis hantu lain yg asalnya terbit dari fikiran manusia,padahal yang disebut hantu itu adalah JIN.Toyol pula digambarkan seperti budak kecil supaya senang masuk kerumah untuk mencuri duit dan hantu penanggal/polong dengan tali perut berjurai dan sebagainya.Itu semua adalah imaginasi manusia sendiri,hakikatnya jin tidak berjisim tetapi berjirim,mana boleh jin berwujud dalam bentuk jasad.Kerana sifat jin itu tidak berjisim,ia boleh memasuki tubuh manusia mengikut saluran darahnya.

Kerana itu berlakulah "gangguan" yang menyebabkan manusia tidak tenteram dan bertindak diluar kuasanya disebabkan jin itu mengusai roh dan jasadnya.Mereka yang telah dimasuki jin/sihir atau dirasuki jin ini akan dapat melihat jin secara terus kerana jin akan menjelmakan dirinya dihadapan mata mereka.Sedangkan bagi orang yang kuat iman dan mengabdikan diri kpd ALlah S.W.T tidak akan dapat melihat jin secara terus tetapi dapat merasakan dengan perasaan kehadiran jin itu.
 

dalam dunia ini ada dua jenis hantu..
pertama adalah drp golongan jin,golongan ini adalah lebih mudah ditentang dengan ayat Al-Quran die akan lari,tp hantu drp golongan kedua ni iaitu hantu drp golongan manusia baca Al-Quran pun dorg xkan lari..masyarakat skrg aku tgk lebih terpengaruh dengan cerita tahyul yg smkin hari smkin senang disebar melalui tv,magazine and all..


 aku perhatikan banyak silap dn salah masyarakat skrg berkenaan hantu..dorg lagi takutkan hantu yg xwujud 2 brbndg Allah..tgk la mak ayah skrg..dorg sndri yg ajar anak takutkan kubur,kwsn gelap lbh drp takutkan Allah..tidak kisah jika anak tidak bersolat,tetapi risau jika anak pergi ke kedai dn melalui kwsn perkuburan..tgk la di tv producer2 filem brebut wt filem hantu,filem tahyul..kt tv pn same..ps2 bile dalam tv ditunjuk pak imam dtg halau hantu bace ayt Al-Quran shngga ade antra masyarakat kita yg mengaggap kewujudan Al-Quran sbgai pnghalau hantu..Al Quran ditujukan untuk difahami, dihayati dan diamalkan oleh manusia. Itu fungsi utamanya. Jika manusia tidak menghayati al Quran, manusia akan jadi hantu yang lebih ganas dan dahsyat!
tgk la skrg..remaja2 yg terlibat dengan masalah sosial,dan mereka yg terlibat dalam perbuatan khurafat dn syirik adakah dtg drp golongan yg sntiase membace dn mengamalkan ape yg diajarkan dalam Al-Quran..tidak bukan? 

 jadi kita sbgai hmba Allah SWT haruslah menguatkan diri kita dengan iman..jadikan Al-Quran sbgai petunjuk kita dan bukannya sekadar untuk mnghalau hantu..ape yg aku harapkan blog aku ni sdkit sebnyak dapat membuka mata dan minda orang melayu yg terlalu memprcyai perkara2 tahyul dn terlalu takutkan hantu..Sekian..=)
 

vblogger..

aku mengagumi dorg ni..
name dorg mungkin xfemes pown mcm salman khan,shahz jazel..huhu..tp aku rase dorg ader gaya dn cara pmikiran yg tsndri..
dorg ni ader wt video yg ade mesej2 y bgus untuk dismpaikan..
aku rase korg sume prlu tgk vdeo2 dorg ni sume dorg ade mesej2 y bgus...
papepn aku respect keje korg..
truskan ushe ande,jgn pduli lalat yg sntiase xpuas aty dgn korg..
gud luck..=)
ni matluthfi punye>>>matluthfi90
ni anwar hadi punye>>>inianwarhadi 
so cube la tgk vdeo dorg..klaka..n plg pntg ade mesej disampaikan..enjoy k..!=)

Cerita Seorang Ibu



"Nurse, boleh saya tengok bayi saya?" ibu muda yang baru bersalin itu bersuara antara dengar dan tidak kepada seorang jururawat. Sambil tersenyum jururawat membawakan bayi yang masih merah itu. Si ibu menyambut dengan senyum meleret. Dibuka selimut yang menutup wajah comel itu, ciumnya berkali-kali sebaik bayi tersebut berada di pangkuan.Jururawat kemudian mengalihkan pandangannya ke luar tingkap. Tidak sanggup dia bertentang mata dengan si ibu yang terperanjat melihat bayinya dilahirkan tanpa kedua-dua cuping telinga. Namun gamamnya cuma seketika. Dakapan dan ciuman silih berganti sehingga bayi yang sedang lena itu merengek. Doktor bagaimanapun mengesahkan pendengaran bayi itu normal, sesuatu yang cukup mengembirakan si ibu.
Masa terus berlalu...Pulang dari sekolah suatu tengahari, anak yang tiada cuping telinga itu yang kini telah memasuki alam persekolahan menangis memberitahu bagaimana dia ejek rakan-rakan. "Mereka kata saya cacat," katanya kepada si ibu.Si ibu menahan sebak. Dipujuknya si anak dengan pelbagai kata semangat. Si anak menerimanya dan dia muncul pelajar cemerlang dengan menyandang pelbagai jawatan di sekolah. Bagaimanapun tanpa cuping telinga, si anaktetap merasa rendah diri walaupun si ibu terus memujuk Ayah kanak-kanak itu bertemu doktor. "Saya yakin dapat melakukannya jika ada penderma," kata pakar bedah.Bermulalah suatu pencarian bagi mencari penderma yangsanggup berkorban.
Setahun berlalu..."Anakku, kita akan menemui doktor hujung minggu ini. Ibu dan ayah telah mendapatkan seorang penderma, tapi dia mahu dirinya dirahsiakan," kata si ayah. Pembedahan berjalan lancar dan akhirnya si anak muncul sebagaimanusia baru, kacak serta bijak. Pelajarannya tambah cemerlang dan rasa rendah diri yang kerap dialaminya hilang.Rakan-rakan memuji kecantikan parasnya. Si anak cukup seronok, bagaimanapun dia tidak mengabaikan pelajaran.Pada usianya lewat 20-an, si anak menjawat jawatan tinggi dalam bidang diplomatik."Sebelum saya berangkat keluar negara, saya ingin tahu siapakah penderma telinga ini, saya ingin membalas jasanya," kata si anak berkali-kali."Tak mungkin," balas si ayah. "Perjanjian antara ayah dengan penderma itu masih berjalan. Tunggulah, masanya akan tiba.""Bila?" tanya si anak."Akan tiba masanya anakku," balas si ayah sambil ibunyamengangguk-angguk. Keadaan terus kekal menjadi rahsia bertahun-tahun lamanya.
Hari yang ditunggu tiba akhirnya. Ketika si anak berdiri di sisi keranda ibunya, perlahan-lahan si ayah menyelak rambut ibunya yang kaku.Gelap seketika pandangan si anak apabila melihat kedua-dua cuping telinga ibunya tiada."Ibumu tidak pernah memotong pendek rambutnya," si ayah berbisik ke telinga anaknya. "Tetapi tiada siapa pernah mengatakan ibumu cacat, dia tetap cantik, pada ayah dia satu-satunya wanita paling cantik yang pernah ayah temui. Tak percaya... tanyalah pada sesiapa pun kenalannya."
P/s :
Kecantikan seseorang bukan terletak pada fizikal tetapi di hati. Cinta sejati bukan pada apa yang dilakukan dan dihebah-hebahkan tetapi pengorbanan tanpa diketahui.Selagi ibu kita ada didunia ini, ciumlah dia, cium tangannya, sentiasa minta ampun darinya, berikan senyuman kepadanya, bukannya dengan bermasam muka, kasih ibu tiada tandingannya, ingatlah
SYURGA DI BAWAH TELAPAK KAKI IBU,penyesalan di kemudian hari tidak berguna, selagi hayatnya ada, curahkanlah sepenuh kasih sayang kepadanya, 'love u mom'.

40 Hadis Akhir Zaman

ni 40hadis tentang akhir zaman..nak citer sal hadis ni..konpem panjang giler klu nak taip kan?aku bg link ni and korg leh la bace..bnd baek elok dikongsi kan?=)
tekan klu nak tambah ilmu==>>sini
kalau korg klik yg ni..korg bleh pilih hadis satu smpai 40 kt belah kiri dn kanan..


ataupun yang ini==>>sini boleh juge..=)
yang ni die ade wt pecahan  kt belah kanan..


kite pun dah boleh nampak kn?kiter mmg dah hampir dgn akhir zaman..papepn bersedia la kite mnghadapinya..=)





Hadis Akhir Zaman(1)

JANGAN MUDAH MENYALAHKAN ORANG LAIN 

Dari Abu Hurairah Ra., bahawasanya Rasullullah SAW bersabda: “Jika ada seseorang berkata, “orang banyak (sekarang ini) sudah rosak, maka orang yang berkata itu sendiri yang paling rosak di antara mereka.” (HR. Muslim)

Keterangan

Imam Nawawi ketika menulis Hadis ini dalam kitab Riyadus-Solihin, beliau memberikan penjelasan seperti berikut: “Larangan seperti di atas tadi (larangan mengatakan orang banyak telah rosak) adalah untuk orang yang mengatakan sedemikian rupa dengan tujuan rasa bangga pada diri sendiri, sebab dirinya tidak rosak, dengan tujuan merendahkan orang lain dan merasa dirinya lebih mulia daripada mereka. Maka yang demikian ini adalah haram. Adapun orang yang berkata seperti ini kerana ia melihat kurangnya perhatian orang banyak terhadap agama mereka serta didorong oleh perasaan sedih melihat nasib yang dialami oleh mereka dan timbul dari perasaan cemburu terhadap agama, maka perkataan itu tidak ada salahnya.

Hadis ini sengaja diletakkan di permulaan buku ini supaya menjadi suatu peringatan kepada Umat Islam apabila menerangkan Hadis-hadis akhir zaman seperti apa yang dituliskan di sini yang banyak menyingkap tentang kemunduran umat Islam dan kerosakan moral mereka. Oleh kerana itu, kita cuba mengaitkan hadis-hadis tersebut dengan realiti umat Islam dewasa ini, maka janganlah kita merasa bangga dan ‘ujub dengan diri sendiri, bahkan hendaklah kita menegur diri kita masing-masing dan jangan senang menuding jari ke arah orang lain. Walaupun kerosakan moral umat Islam dewasa ini perlu dibicarakan untuk tujuan memulihkan, namun penyingkapannya itu perlu dalam bentuk yang sihat dan dengan perasaan yang penuh kasih sayang serta dengan rasa cemburu terhadap agama, bukan dengan perasaan bangga diri dan memandang rendah kepada orang lain.

Mudah-mudahan Allah Subhanahu wa Ta’ala dengan limpah karuniaNya mencucuri kita rahmat, taufiq dan hidayah.

Petikan Daripada Buku Abu Ali Al-Banjari An-Nadawi.

Study Week


yihhaaa...
da xlme ag cuti..
minggu ni minggu last aku ade kelas..best2..ps2 stdy week..klu ikut jdual stdy week 3ary je..tp kire drp ary last kelas smpai 1st paper..bleh katakan seminggu gk la..15/04 smpai 22/04..23hb da ader paper x..mule2 aku ngt xnk blik gk..tp da hmpir sume hsemate aku blik and aku pun mls nk stdy sorg2..so aku pun blik..hahahaha..
dengar citer kadet bomba de ujian bertulis 16hb ni?btl ke..aduh..spoil btl la...klu x.. ari jummat 2 aku da chow blik ipoh..xkisah la pegi blik rm70..asalkan dpt jupe mak..peluk mak n kiz pp mak..hahahaha...bagi orang macam aku yg da berbuln2 xblik kg pasti keseronokan blik kg ni lg best brbndg org yg slalu blik kn?
kpd kwn2 aku yg blik stdy week ni..aty2 ok..sape yg bwk kndraan bwk aty2 dn slow2..mulekan perjalanan anda dengan doa..
selamat bercuti dan blaja sugoh2 tok final t..=)

Saiful Syazani Saiful Sopfidee


jika kamu seorang yang membaca akhbar,menonton berita pasti kamu tahu akan kisah di atas..pasti di dalam hati kamu memaki tertuduh dan menyamakan tertuduh dengan haiwan buas..walaubaigamanapun kesahihan cerita ini tidak dapat dibuktikan jikan kamu hanya mendengar cerita daripada sebelah pihak sahaja..cerita ini saya dapat daripada pastambun.blogspot.com..segala yang benar hanya ALLAH SWT yg tahu..

Kematian adik Saiful Syazani Saiful Sopfidee telah menggemparkan Negara. Pembawaan carita oleh media telah mengejutkan semua pihak termasuk saya yang menjadi mangsa kepada penceritaan media berkenaan isu tersebut. Peristiwa berlaku apabila seorang guru agama sebuah sekolah dikatakan telah mendera seorang pelajar berusia 7 tahun hingga menyebabkan kematian pelajar tersebut.
Boleh kita baca bagaimana ‘jahat’nya guru tersebut dengan pendedahan media seperti,
“Selepas memukul kepala, suspek dikatakan `naik hantu’ dan menggoncang badan mangsa serta menolaknya dengan kuat ke dinding yang dipercayai punca utama murid itu mengalami pendarahan dalam kepala dan komplikasi jantung” – harian metro- (boleh baca lanjut dengan tajuk, cikgu ambil nyawa )
“Saiful Syazani meninggal dunia selepas tiga hari dilaporkan koma, akibat dibelasah guru yang juga seorang warden di sekolah agama persendirian selepas disyaki mencuri RM7 di asrama sekolah. Dalam kejadian Khamis lalu itu, mangsa diikat kedua-dua tangan pada tingkap dan dibelasah bertalu-talu sebelum dihempas ke dinding hingga menyebabkannya mengalami pendarahan organ dalaman” – JPM Malaysia -
Setelah kita mengikuti kes tersebut melalui media yagn membuat liputan, maka kita telah menghukum dengan rasminya bahawa sungguh jijik dan jahat perbuatan guru tersebut.
Namun disana, saya masih curiga akan kisah yang berlaku. Dengan izin dan kesempatan yang diberikan Allah, telah menggerakkan hati saya dan pimpinan GAMIS ( Akram dan Nazry ) melawat tempat kejadian dan rumah arwah di Jejawi, Perlis. Kami kesana atas kerja rasmi GAMIS dan berkesempatan menziarahi rumah arwah.
CERITA SEBENAR
Setibanya kami di sekolah berkenaan, ustaz waqar ( sahabat baik kepada guru agama yang dituduh ‘membunuh’)menyambut kami dengan mesra dan penuh ukhwah. Kami terus dibawa kerumah ayah angkat arwah terletak lebih kurang 6km dari sekolah berkenaan. Sepanjang perjalanan, ustaz waqar telah mencerikan kisah sebanar kejadian.
“ adik saiful(arwah) merupakan seorang yang mesra dengan orang. Dia agak aktif disekolah dan pernah menjadi Johan pertandingan azan PASTI peringkat negeri Perlis(gambar hadiah yang dimenangi). Setelah masuk ke darjah 1, dia tinggal diasrama. Namun timbul beberapa kes disiplin sepanjang adik ni tinggal diasrama hinggalah pada kemuncaknya dia didapati mencuri wang rakannya berjumlah RM7. Maka dia telah dipanggil oleh ustaz (yang dituduh) yang merupakan warden asrama ke bilik warden. Ustaz telah bertanya kepada adik saiful tentang kecurian wang rakannya, dan dia mengaku berbuat demikian. Semasa pertanyaan diajukan, ustaz berkenaan telah mengikat kedua-dua tangan adik saiful dibahagian hadapan, bukan belakang. Namun sepanjang berada dibilik warden tersebut, TIDAK ADA penderaan fizikal yang berlaku sebagimana yang dilaporkan.
Sebaliknya ikatan tangan tersebut dibuka setelah ustaz berkenaan ingin keluar dan mengurung adik saiful dalam bilik berkenaan. Setelah 2 jam ditinggalkan, seorang lagi warden, ustaz y telah membuka bilik berkenaan dan mendapati adik saiful terbaring diatas toto sambil menggigil. Mulanya ustaz y mengesyaki adik saiful terkena sawan dan kacing gigi, namun beliau sendiri tidak pasti akan penyakit yang menyerang. Lantas ustaz Y terus membawa adik saiful ke hospital Kangar, namun pihak hospital tidak dapat menerima pesakit kerana banjir melanda Bandar Kangar pada masa itu. Seterusnya adik saiful dibawa ke Hospital Sultanah Bahiyah Alor Star dan terus dimasukkan ke wad ICU.
Pada malam kejadian itu juga ustaz h telah menemui ayah angkat adik saiful dan memohon maaf atas kesilapan dia mengurung arwah selama 2 jam. Sebelum ustaz h pergi kehospotal, dia terkejut dengan berita bahawa adik saiful dimasukkan ke icu, lantas dia terus menunaikan solat hajat”.
Selang 3 hari dari hari kejadiaan, adik Saiful dipanggil oleh Allah untuk mengadapnya pada jam 8pagi hari ahad.”
Begitulah cerita sebenar kejadian kematian adik saiful yang telah diceritakan oleh rakan baik ustaz h. Kami terus pening kerana banyak percanggahan maklumat yang dibaca melalui media sebelum daripada itu. Kami terus sampai kerumah Abang Zamri(ayah angkat adik saiful). Ketibaan kami disambut mesra oleh abang zamri yang kelihatan pasrah dan redha akan ketentuanNya. Adik saiful tinggal bersama keluarga Abang Zamri sejak umur 2 tahun setengah, setelah bapa adik saiful tidak mahu membelanya setelah kematian ibu adik saiful. “ dia seorang yang berani dan tak takut apa yang orang kata. Dia memang keras dan keberanian dia tak padan dengan umur dia” cerita abang zamri...
Semasa perjalan pulang, ustaz waqar sempat menyambung ceritanya tadi. Beliau turut mengaitkan kes ini telah menjadi suatu isu politik kepartian kerana sekolah berkenaan adalah dibawah parti PAS. Maka sebab itu, pelbagai cerita pelik yang timbul. Saya rasakan apa yang diceritakan oleh ustaz w adalah benar setelah melihat laporanforensik yang diberitakan bahawa punca kematian adik saiful adalah kerana kekurangan oksigen dan pendarahan dalam otak. Maka pelbagai kemungkinan boleh berlaku, namun nyata sekali tidak ada kesan LEBAM akibat pukulan yang berlaku sebagimana yang dilaporkan oleh media. Lihat laporan ini, meniggal akibat kekurangan oksigen.
Kami juga dibawa melihat bilik warden yang dikatakan tempat adik saiful dikurung oleh warden berkenaan. Bilik tersebut bukan hanya pejabat, bahkan tempat tidur ustaz berkenaan. Banyak lagi persoalan yang timbul disebalik kejadian berkenaan, namun Allah sahaja yang mengetahui kebenarannya. (gambar sekolah Al-furqan, tempat kejadian )
Apa yang sangat menyedihkan ialah apabila masyarakat telah ‘menghukum mati’ peribadi ustaz berkenaan yang hanya dituduh dan ditohmah oleh media yang sanga berat sebelah. Yang lebih teruk lagi bila politikus menjadikan isu ini sebagai senjata politik hingga mendesak sekolah agama berkenaan ditutup.
GAMIS bukan membela tindakan ustaz bekenaan, namun apa yang kami harapkan ialah keadilan mesti diberikan kepada mereka yang terlibat. Media jangan cepat mnghukum hingga masyarakat pada hari ini memberi tanggapan yang sangat negatif kepada sekolah agama rakyat. GAMIS juga mendesak agar jangan libatkan politik yang melampau dalam kes ini hinggalah mahkamah yang menentukan siapa yang bersalah dalam kes berkenaan. Kita doakan agar keadialan diberikan kepada mereka yang berhak, dan pembalasan yang sepatutunya kepada yang zalim.



Jika aku seorang pemimpin

sume org impikan tok dpt pmimpin yang bagus,berdedikasi,bertenggungjawab sume kn?and rmai gk org akn ckp..alar...ckp je sng la..nk wt 2,nk wt ney..da jd pmimpin nt bru tw susa x susa...ye aku tw bnd 2..tp klu btl niat kte ikhlas tok wt smething yg baek..Allah akn tlg kite right?


klu la aku la kn..klu aku dpt jd pmimpin..pmimpin negara kita..mcm2 aku nk wat..tp xtw la bleh ke x..tp mcm aku ckp td..klu niat kite ikhlas,nk wt bnd baek,bnd di jalan Allah..Allah akn tlg kn?


1st bnd yg aku nk wt jika aku jd pmimpin aku akn ubah sistem pndidikan kt negara kita sb sglanye2 brmula di sana kn?aku akn ubh cara p&p..aku akn ubh spya sistem pndidikan kt negara kita bukn 100% brgntung kt sistem peperiksaan,aku akn ubh cara pmblajaran trutama dlm mata pelajaran sains,aku akn suruh pnulis buku teks bg skolah harian dn bukan skolah jns kbngsaan serta ckgu yang berkaitan sume y brlaku ni dgn kejadian drp Allah,aku xnk pelajar kita merasa bangge diri lupa akn Pencipta sekalian alam!aku akn jdkan Pendidikan Islam mata pelajaran wajib lulus tok dpt sijil dn must get kepujian klu nk smbg ke prngkat lbh tnggi...


2nd aku akan lksanakan hukum hudud(hukum islam) bg 3jenis kslahan..arak,berjudi dn berzina..aku tgk skrg rmai kwn2ku yg seagama dgn ku yg minum arak,berjudi dn berzina wlupun ape y dorg wt 2 merupakan dose besar..aku tgk dorg dh xkisah sgt da..yela..klu kantoi pn kne ape sgt?denda?dok lam jel 2,3mlm?oh terlalu ringan bagi aku hkuman 2..klu kene sebat smpai 40sebatan,kne rejam smpai mati...gangster pn pikiaq gk nk wt kslhan ni..
“Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina hendaklah kamu dera masing-masing dengan 100 rotan dan janganlah kamu berasa kasihan belas terhadap keduanya dalam melaksanakan perintah Allah jika kamu beriman kepada Allah dan pada hari kemudian.Hendaklah hadir ketika dijatuhkan hukumun terhadap mereka sekumpulan dikalangan orang-orang yang beriman”
(An-Nur:2, al Quranul Karim)





3rd aku akan jadikan hari jumaat sbg cuti hujng minggu..hari jumaat merupakan pnghulu sgla hari..dn dlm hari jmaat ade solat jumaat di mana semua lelaki diwajibkan pergi ke masjid untuk menunaikan solt jemaah same2..mane2 majikan yg tidak membenarkan pekerja pergi solt jmaat akn dikenakan dam(denda)..aku ae pnglaman..dulu aku pnh brkeje..time 2 ary jmaat..keje byk gilerh,kdg2 aku xsmpt nk g solat jmaat..ps2 ade satu pristiwa aku g solat jmaat..blik2 2 aku smbg wt keje ps2 manager aku dtg tye g mane td?aku ckp la g solt jmaat..ps2 die ckp..keje byk xpyh la pegi nt2 la pegi..!hahaha..nt2 bile tah..nmpk sgt kn?mentaliti rkyat kite diasuh dn diajar untuk menjadi sekular..


4th aku cube ubah sistem pnyiaran dan radio di negara kita..spt iklan dn tv aku cube kurgkn scra prlahan2  iklan dn rncgn tv y trlampau seksi dn lucah,begitu juga dgn akhbar kita..aku tgk terutama akhbar melayu..muke dpan je,asl muke dpan je msti brite sal..korg pn paham kn?aku nk ubah mentaliti rkyat kite..slen 2 aku akn wt rncgn realiti yang aku rase mndpt smbutn drp rkyat kite..tp bukn dlm bntuk nynyian dn lakonan..tetapi lbh berunsur kegamaan dn keilmuaan..


5th aku akn mmpbsarkan jabatan SPRM(suruhanjaya pencegahan rasuah malaysia)..aku akn suruh dorg siasat n wt keje btl2 dn hukum pesalah2 rasuah..mkin tnggi pngkat org 2 mkin truk hkuman dikenakan..dn siasatan ini aku lbh utamakn kt org bawahan aku..org y brkhdmat untuk negara ini..aku nk kurgkan rasuah dn pnnylahgunaan kuasa di negara kita..




6th aku akn jalinkan hubungan diplomatik yg lebih dengan negara2 islam..dn buknnye bersifat pro barat..aku akn bncang dgm pmimpin negara barat melalui masalah org islam skrg..'jika seorang islam melakukan  kesalahan,satu dunia akn mnylahkan islam,ttp jika sorg rkyat amerika melakukan kesalahan dunia tidak akan mnylahkan amerika'..


byk lagi aku nk wt,tp tah nape idea lak hilang..hehe..papepn jika aku seorang pemimpin aku akan ubh negara kita menjadi lbh ke arah islam..


kenapa aku nk wt sume ni?klu korg pnh bace kisah Sultan Muhammad Al-Fateh iaitu penakluk konstantinopel(kini dikenali sbgai instabul)..Nabi Muhammad SAW pernah bersabda,"Kota konstantinopel akan jatuh ke tangan Islam.Pemimpin yang menaklukinya adalah sebaik-baik pemimpin dan pasukan yang berada di bawah komandonya adalah sebaik2 pasukan"
klu korg bace kisah ni 800tahun slps hadis ini diucapkan oleh Rasullulah SAW barulah menjadi knytaan.Knpe?knpe?knpe pemimpin yang hebat spt Khalifah Harun al-Rasyid,Muawiyah bin Abu Sufian,Sultan Beyazid dn ramai lg y mncube menakluknya tetapi gagal?adekah dorg bukn pmimpin yang baik?jika mereka pmimpin yg baik adakan tentera mereka sudah cukup baik?dan jika pemimpin dan tentera baik adakah rakyatnya sudah cukup baik??fikir2knlah..
untuk mmbntuk sebuah negara yang baik,kukuh kewangannya,bersatu padu dn berilmu rkyatnya dn dihormati oleh negara2 lain..pertama skli yg kite prlukan adalah seorang pmimpin yang baik..sudahkah kita memilih pemimpin yang baik?dan ubahkanlah diri kita untuk menjadi rakyat yang baik..


Sekian..=)